De geschiedenis van Ferrari en de Formule 1 zijn zo met elkaar verweven dat de twee bijna in één adem genoemd kunnen worden.
Maar als de Italiaanse renstal aan het einde van 2023 niet de rijders- of constructeurstitel in bezit heeft, evenaren ze de langste periode zonder overwinningen uit hun roemrijke geschiedenis.
De voortekenen zagen er vorig jaar goed uit toen Charles Leclerc en Carlos Sainz tijdens de seizoensopening op de Grand Prix van Bahrein een 1-2 finish behaalden. En toen Leclerc na drie races een voorsprong van 34 punten in het klassement had opgebouwd, leek het er sterk op dat Ferrari zijn eerste coureurskampioenschap sinds 2007 zou kunnen gaan vieren.
Maar, zoals we al vaker hebben gezien in het hybride tijdperk, vervlogen Ferrari's kansen naarmate het seizoen vorderde en vochten ze uiteindelijk slechts om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap met het meer consistente Mercedes, terwijl Red Bull beide titels binnenhaalde.
Wat | Constructeurskampioenschap Formule 1 - seizoen 2023 |
Waar | 23 circuits verspreid over de gehele wereld |
Wanneer | zondag 5 maart 2023 - zondag 26 november 2023 |
Waar te zien | Viaplay en F1TV |
Odds op de wereldtitel bij de constructeurs | Red Bull Racing 1.04 Aston Martin 26.00 Ferrari 26.00 Mercedes 26.00 |
Velen vroegen zich tijdens de tests voorafgaande het seizoen af of Red Bull hun voordeel had weten te behouden. En ook hoeveel Mercedes zich had weten te verbeteren na hun relatief rampzalige seizoen van 2022. Ferrari werd een beetje vergeten toen, maar dat Aston Martin ze zou passeren in het kampioenschap voor constructeurs kon toen nog niemand bevroeden.
De voorbereidingen op het seizoen 2023 waren veelbelovend voor de Scuderia, maar dankzij de sterke en enigszins onverwachte opkomst van het team van Fernando Alonso, staan ze nu met een quotering van 26.00 samen met Aston Martin op een gedeelde tweede plaats in het kampioenschap voor constructeurs.
Ferrari begon haar lange geschiedenis in de koningsklasse van de autosport al in 1950 en is sindsdien een constant factor in de Formule 1.
Maar gedurende die lange periode hebben ze wel de neiging om dominante periodes af te wisselen met periodes waar chaos lijkt te heersen. Vorig seizoen leek wel eens samenvatting van die geschiedenis in het klein.
Leclerc veroverde in zes van de eerste acht races de pole positie en liet daarmee zien dat de snelheid van de auto wel in orde was, maar nadat hij in Spanje en Azerbeidzjan uitviel, werd het duidelijk dat het team die snelheid wel moest inperken omwille van de betrouwbaarheid.
Het team werd ook gehinderd door eigen strategische fouten: slechte tactieken kostte het team mogelijke overwinningen in Monaco en Hongarije. Leclerc werd door zijn eigen team ook benadeeld in Silverstone, waar teamgenoot Sainz de eer van de Italiaanse renstal nog wist te redden door de overwinning te pakken.
De coureurs zelf waren ook niet geheel onschuldig aan het tegenvallende seizoen: Leclerc crashte toen hij aan de leiding ging in Frankrijk en hij spinde naar achteren in Imola, terwijl Sainz in vier races uitviel na botsingen (die weliswaar niet allemaal zijn schuld waren).
Voor geen enkel ander Formule 1-team bestaat zoveel eerbied als voor Ferrari, en dan met name in Italië, waar de renstal wordt beschouwd als een nationaal sportteam.
Elk teken van opleving wordt door de Italiaanse pers aangegrepen om het team weer de hemel in te prijzen, terwijl mislukkingen op micro-niveau worden ontleed en geanalyseerd.
Teamhoofd Mattia Binotto werd als zondebok voor de ellende van vorig jaar geofferd en hij vertrok aan het eind van het seizoen na vier jaar in de functie te zijn geweest.
Zijn plaats is dit jaar ingenomen door Frederic Vasseur, die de laatste zes seizoenen bij Alfa Romeo heeft gewerkt, na eerst een korte periode de teambaas van Renault te zijn geweest. Daarvoor stond hij aan het hoofd van het ART Grand Prix team.
De aanstelling van de Fransman is de eerste maal sinds 2007 dat een niet-Italiaan de rol van Ferrari-teambaas vervult. Ze zullen hopen dat dit de druk wat wegneemt - Ferrari staat erom bekend dat het liever geen Italiaanse coureurs in dienst heeft. Vasseur heeft echter geen ervaring met het leiden van een team dat op topniveau om het kampioenschap vecht.
Sinds het vertrek van Mattia Binotto spookt het intern bij de Italiaanse renstal en nu de eerste races duidelijk hebben gemaakt dat de nieuwe SF-23 niet aan de verwachtingen voldoet, neemt de chaos alleen maar toe.
Chales Leclerc gaf onlangs al aan dat er veel zal moeten gebeuren om Ferrari weer competitief te maken. Maar als één renstal in het verleden heeft laten zien dat ze terug kunnen komen van mindere periodes, dan is het Ferrari wel.
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.