Een historische dag voor McLaren in de Formule 1. Na de chaotische Grand Prix van Azerbeidzjan mag het Britse team zich voor het eerst in tien jaar weer leider in het constructeurskampioenschap noemen.
Een knappe prestatie, zeker gezien de aanhoudende dominantie van Red Bull Racing in de afgelopen twee seizoenen.
De straten van Bakoe bleken het toneel van een ware machtsverschuiving. Terwijl Max Verstappen genoegen moest nemen met een vijfde plaats en Sergio Pérez uitviel na een crash met Carlos Sainz, profiteerde McLaren optimaal. Lando Norris en Oscar Piastri finishten respectievelijk als vierde en eerste, waardoor McLaren met een voorsprong van 20 punten aan de leiding gaat in het kampioenschap.
De laatste keer dat McLaren de ranglijst aanvoerde, was na de openingsrace van 2014 in Australië. Destijds vormden Kevin Magnussen en Jenson Button het rijdersduo. De laatste constructeurstitel dateert alweer van 1998, met Mika Häkkinen en David Coulthard achter het stuur.
De vraag is nu of McLaren deze voorsprong kan vasthouden en de Red Bull-dominantie definitief kan doorbreken. Het team lijkt in ieder geval een stap te hebben gezet met de auto. Voor Red Bull is het zaak om snel de draad weer op te pakken. De ontknoping van het kampioenschap belooft hoe dan ook spannend te worden. Volgende week staat de Grand Prix van Singapore op het programma, waar Red Bull ongetwijfeld op revanche zal zinnen.
De odd is 7.00 als Red Bull Racing Racing het tij dit seizoen nog kan keren en alsnog het constructeurskampioenschap weet te winnen maar voorlopig gaat het op 1.10 genoteerde McLaren fier aan kop in deze markt
Max Verstappen kende een teleurstellend weekend in Bakoe. De Nederlander moest genoegen nemen met een vijfde plek en kampte het hele weekend met afstellingsproblemen, die hun oorsprong vonden in de kwalificatie op zaterdag.
Verstappen's problemen begonnen toen Red Bull wijzigingen aanbracht aan de afstelling van zijn auto. Deze pakten niet goed uit, wat resulteerde in een tegenvallende zesde plek tijdens de kwalificatie. Tijdens de race op zondag waren de gevolgen nog steeds merkbaar. "De auto was erg lastig te besturen", vertelde een gefrustreerde Verstappen aan Viaplay. "Op de harde banden ging het beter, maar met de mediums had ik erg veel bandenslijtage."
De Nederlander worstelde met oververhitte remmen en verloor daardoor kostbare tijd. "De remmen raakten oververhit en de auto verloor soms contact met het asfalt. Dan wordt het erg lastig om te remmen. Het ging gewoon voor geen meter.” Norris wist hierdoor in rap tempo een gat van vijftien seconden dicht te rijden. "We hadden vandaag totaal geen snelheid. Als het dan niet lekker gaat, wordt alles een groter probleem", aldus Verstappen.
Het team lijkt de oorzaak van de problemen te hebben gevonden en hoopt tijdens de volgende race in Singapore, een circuit dat vergelijkbare hobbels kent als Bakoe, een oplossing te hebben. "We weten nu waar het aan ligt", vervolgde Verstappen. "Singapore is ook heel hobbelig, dus moeten we weer goed naar de set-up kijken."
Red Bull-adviseur Helmut Marko temperde de verwachtingen en gaf aan dat fans pas tijdens de Grand Prix van Austin, na de korte pauze in oktober, grote verbeteringen mogen verwachten. Tot die tijd zal Verstappen moeten roeien met de riemen die hij heeft.
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.