Ga door naar content
GA NAAR bet365 Sports
F1,Formule 1
  1. Formule 1

FIA maakt eind aan voorvleugelkwestie Formule 1: “Alle voorvleugels zijn legaal”

De FIA, het bestuursorgaan van de Formule 1, heeft officieel bevestigd dat alle Formule 1-voorvleugels momenteel legaal zijn. De organisatie reageert hiermee op de eisen van Red Bull en Ferrari om nader onderzoek te doen naar de voorvleugels van Mercedes en McLaren.

Sinds de Grand Prix van België is de FIA bezig met het monitoren van hoe de voorvleugels nu precies bewegen op de bolides. Het bestuursorgaan wilde er zo achter komen of de huidige testen voor de flexibiliteit van de vleugels nog wel goed genoeg zijn. Mocht dat niet zo zijn, dan zou de FIA niet gelijk ingrijpen en pas de regels voor het 2025-seizoen aanpassen.

Voor Red Bull en Ferrari was het echter niet goed genoeg, en beide teams wilden meteen een onderzoek naar de flexibiliteit van de voorvleugels van concurrenten McLaren en Mercedes. Ingenieurs in het algemeen proberen een klein beetje flexibiliteit in de voorvleugels te introduceren om zo onder anderen de balans van de auto’s te verbeteren. Volgens Red Bull en Ferrari gingen McLaren en Mercedes daar echter te ver in.

‘Alle voorvleugels voldoen aan reglementen’

De FIA bevestigt echter in een officieel persbericht dat de voorvleugels van alle auto’s echter helemaal legaal zijn. “De FIA onderzoekt de voorvleugels bij elk evenement met talloze controles (conformiteit van oppervlakken, conformiteit van doorbuigingen) met betrekking tot het relevante F1 Technisch Reglement. Alle voorvleugels voldoen momenteel aan de 2024 reglementen”, begint de officiële verklaring.

“Sinds de Grand Prix van België heeft de FIA extra gegevens verzameld tijdens VT1- en VT2-sessies om het dynamisch gedrag te beoordelen met behulp van een door de FIA voorgeschreven videocamera die delen van de voorvleugel vastlegt die niet zichtbaar zijn met de officiële FOM-camera's”, vervolgt de FIA. “Deze oefening gaat in ieder geval door tot Singapore om ervoor te zorgen dat elk team de verplichte FIA-camera heeft gebruikt op verschillende soorten circuits (low, medium, high en very high downforce).”

Het bestuursorgaan hoopt een database te creëren om zo elke situatie omtrent de verschillende voorvleugels zo objectief mogelijk te beoordelen. De FIA benadrukt dat “geen enkel onderdeel oneindig inflexibel is”, zo lang de voorvleugel maar niet meer dan 5 millimeter doorbuigt.

Slecht nieuws voor Red Bull

Het nieuws van de FIA is in ieder geval minder goed nieuws voor Ferrari en met name Red Bull. Adviseur Helmut Marko had tijdens het Italiaanse Grand Prix-weekend al geëist dat de FIA de voorvleugels van McLaren en Mercedes onderzocht. De renstal vermoedde dat de zogenoemde flexi-wings op zijn minst meehelpen met het huidige succes van met name McLaren. De Britse renstal loopt steeds verder op Red Bull in beide kampioenschappen in, terwijl Red Bull in een prestatiedip zit. Het nieuws van de FIA dat vleugel gewoon legaal is, zal Red Bull niet helpen met de opmars van McLaren te stuiten.

Red Bull-teambaas Christian Horner gaf eerder aan dat de renstal geen keuze had dan de FIA en hun onderzoek te vertrouwen, dus ook de Brit zou zich nu bij de uitspraak van de organisatie moeten neerleggen. Wel gaf Horner gelijk aan vergelijkbare voorvleugels voor de RB20 te overwegen, als deze wings inderdaad legaal waren.

Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen

Gerelateerde artikelen

bet365 maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid

Nieuw bij bet365? Zet €10 in & ontvang €50 aan wedkredieten Word lid

Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.