De strubbelingen van Max Verstappen met zijn Red Bull zijn geen verrassing, maar tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Italië werd pijnlijk duidelijk dat de problemen misschien nog groter zijn dan gedacht.
De WK-leider hoopt dat nieuwe onderdelen hem en zijn team weer op de goede weg kunnen brengen.
"Hopelijk komen we snel met iets dat de balans beter maakt", zei Verstappen tegen de pers, na een teleurstellende zevende startplaats. De balans, dat was het kernwoord. De Nederlander klaagde over een auto die gleed en niet stuurde zoals hij wilde. Een snelle oplossing is noodzakelijk, maar vergt tijd, wat hem ondertussen dure rondetijd kost.
Al in Q2 voelde Verstappen dat er iets niet klopte. "Ik had opeens heel veel onderstuur, op allebei de setjes. Ik heb daar geen verklaring voor, heel apart. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de balans zo werd beïnvloed", aldus een verbijsterde Verstappen over het verschil tussen Q2 en Q3, waar hij cruciale tienden verloor.
Lees hier alles wat je moet weten over de Grand Prix van Italië 2024
Hoewel hij in Q2 nog hoop putte uit de kleine verbeteringen, viel in Q3 het doek. "De auto is nog steeds wat het is. In Q2 voelde het wel iets beter aan. Alles wat we door de kwalificatie heen veranderden pakte uiteindelijk wel goed uit, maar in Q3 werkt er dan helemaal niks meer. Het zijn dezelfde veranderingen, alleen draait de auto totaal niet meer."
Verstappen, mogelijk op weg naar een dieptepunt dit seizoen, toonde zich bezorgd: "Het hele weekend waren we al niet snel, in Q2 gaat het opeens wel redelijk. En in Q3 ben je dan opeens vier tienden langzamer. Dan ziet het er heel slecht uit. We moeten echt uitzoeken hoe dat kan."
Ook voor de race koestert hij weinig hoop. "We zijn ook gewoon te langzaam." Verstappen verwacht al snel bandenproblemen. "Als je het nu al lastig hebt met de balans, is dat morgen niet opeens opgelost. Een auto die goed is over één ronde komt normaal nog beter tot zijn recht in de race. Dat is bij ons natuurlijk niet het geval."
De Nederlander benadrukt dat er bij Red Bull wel naar hem geluisterd wordt, maar concrete oplossingen laten op zich wachten. "Het is alleen lastig om een oplossing te vinden. Ze weten nog niet wat ze moeten doen, dat is het probleem."
"Het is alarmfase 1, dat is wel duidelijk na vandaag", aldus een onomwonden Verstappen. De terugval is volgens hem al langer aan de gang. "We hebben eerder in het seizoen ook al een paar races gewonnen die we niet hadden moeten winnen."
Terwijl concurrent Lando Norris, die in Zandvoort al een hap uit Verstappens WK-voorsprong nam, vanaf pole position start, ziet de regerend wereldkampioen zijn voorsprong van 70 punten slinken. "Maar dat gaat hard achteruit als het zo doorgaat", waarschuwde Verstappen.
Desondanks probeert hij positief te blijven. "Maar ik probeer positief te blijven. Je kunt wel gaan rondschreeuwen, maar dat werkt uiteindelijk ook niet. Iedereen doet zijn best, maar op dit moment is het heel lastig. Meer dan dat kan ik zelf ook niet doen. We hebben gewoon tijd nodig om dingen te testen en te evalueren, alleen dat duurt helaas langer dan we willen."
Naast de reeds bekende problemen, viel op dat Verstappens Red Bull niet was uitgerust met de ultradunne achtervleugel die concurrenten Ferrari, Mercedes en McLaren inzetten op het hogesnelheidscircuit van Monza. In plaats daarvan moest Verstappen het doen met een aangepaste Spa-vleugel.
"Het helpt zeker niet dat we geen Monza-vleugel hebben hier", erkende Verstappen. "Als je naar onze achtervleugel kijkt, daar is aardig aan getrimd. Dat is niet ideaal voor de topsnelheid. We hebben nooit zo'n speciale vleugel gehad voor deze nieuwe auto's, ook omdat we goed genoeg waren om te compenseren. Dat moeten we volgend jaar misschien anders doen."
Red Bull koos er volgens Verstappen voor om het budget te spenderen aan andere updates. "In plaats van een Monza-vleugel spenderen wij het geld aan iets anders. Alleen als je al problemen hebt, dan maakt het gebrek aan zo'n vleugel het natuurlijk alleen maar erger."
Zou Verstappen zondag toch nog kunnen verrassen? Of zijn de problemen inmiddels zelfs te groot voor zijn mega-talent? De Nederlander, die jaren op 1 stond bij de bookmakers, is inmiddels de zesde kanshebber in lijn met een odd op de winst van 21.00.
Lando Norris staat bovenaan het lijstje van de kanshebbers, met een odd van 1.44, op de voet gevolgd door respectievelijk Oscar Piastri @ 5.50 en George Russel @ 9.50.
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.