Hoewel de hoogste trede van het podium in Montréal voor George Russell was gereserveerd, vertrok Max Verstappen met een fraaie tweede plaats. En dat is natuurlijk geen overwinning, maar laat de fans wel weer dromen van een hernieuwd Nederlands wereldkampioenschap. De vraag is echter of dat terecht is.
Lando Norris zag zijn race in tranen (en de muur) eindigen, terwijl kampioenschapsleider Oscar Piastri weliswaar twaalf punten sprokkelde, maar Verstappen voor moest laten gaan. Het resultaat? Verstappen knabbelt zes kostbare punten van de voorsprong van kampioenschapsleider Piastri af en verkleint het gat tot 43 punten, maar drukt zelf de verwachtingen. En als hij spreekt, luistert de Formule 1-wereld.
In de sportwereld, een universum dat vaak bol staat van de ingestudeerde clichés en politiek correcte antwoorden, hechten we doorgaans beperkte waarde aan de uitspraken van atleten. Het zijn vaak plichtmatige reacties, bedoeld om niemand tegen het zere been te stoten. Maar Max Verstappen is een ander verhaal. De Nederlander staat bekend om zijn onverbloemde eerlijkheid, wiens woorden na een race vaak een diepere analyse bieden dan menig expert kan geven. Ook na de Grand Prix van Canada was zijn realisme weer even verfrissend als ontnuchterend.
Wie enkel naar de uitslag kijkt, ziet een succesverhaal. Een tweede plek, punten ingelopen op de concurrentie en een positieve noot over de vaak bekritiseerde RB21. De hoop op een vijfde wereldtitel zou kunnen opflakkeren, maar Verstappen trapt hoogstpersoonlijk op de rem. "Voor een titelgevecht is echt meer nodig," was zijn duidelijke boodschap. Daarmee veegde hij elke suggestie van een naderende triomf direct van tafel.
Zijn analyse van de race was even helder. Waar de buitenwereld een spannende strijd zag, voelde Verstappen zich eerder een slimme manager dan een aanvaller. "Dit was het maximale," klonk het. "Ik had geen moment het gevoel dat ik de snelheid had om voor de winst te gaan." Hij gaf toe dat zijn blik vaker in de spiegels was gericht dan op de versnellingsbak van Russell voor hem. De race was een meesterwerk van defensief rijden en bandenmanagement, bekroond met een perfect getimede pitstop die de aanstormende concurrentie de pas afsneed. "Strategisch hebben we het fantastisch gedaan," erkende hij, "maar dat verbloemt niet dat we pure snelheid tekortkwamen."
De punten die hij sprokkelde, waren een welkome opsteker, mede mogelijk gemaakt door het drama bij McLaren. Maar wie hoopt dat Verstappen nu de jacht op zijn vijfde titel officieel heeft geopend, komt bedrogen uit. De Nederlander weigert de polonaise te lopen. "We hebben dit weekend geprofiteerd van een minder sterk McLaren. Maar om echt een direct gevecht met Piastri aan te kunnen gaan, moet er nog een hoop gebeuren." Wat dan precies? Zijn antwoord is even simpel als complex: "Vaker races winnen. En om dat te doen, moeten we simpelweg competitiever zijn."
Daarmee legt hij de vinger op de zere plek. Ondanks de vooruitgang was het weekend in Canada goed, maar niet goed genoeg. De harde conclusie is dat de RB21, zelfs op een circuit dat de auto beter lag, nog altijd een fractie tekortkomt. En zoals Verstappen zelf maar al te goed weet: in de top van de Formule 1, waar de marges flinterdun zijn, is 'goed' simpelweg niet genoeg om kampioen te worden.
Het gevecht om de vierde plek tussen de McLaren-teamgenoten eindigde in Montréal in een fiasco. Een moment van onbegrijpelijke overmoed van Lando Norris leidde tot een botsing met Oscar Piastri. Terwijl Piastri zijn weg kon vervolgen, betekende het voor de zelfverklaarde schuldige het einde van de race. De actie zelf was een raadsel: na een slimme aanval volgde een bizarre, volhardende inhaalpoging waar simpelweg geen ruimte was, een inschattingsfout die analisten als hoogst ongebruikelijk bestempelden.
Intern zal de schade wel te overzien zijn; een gesprek tussen Norris en de teamleiding volstaat, aangezien Piastri geen blaam trof. De ware impact van dit incident ligt echter op het mentale vlak. Voor Norris is dit opnieuw een kostbare fout in een reeks die aan zijn zelfvertrouwen kan knagen. De grootste uitdaging is dan ook niet de reparatie van de auto, maar het doorbreken van een mogelijke negatieve spiraal en het herstellen van het onwankelbare geloof in eigen kunnen.
Oscar Piastri wint - 1.50
Lando Norris wint - 4.00
Max Verstappen wint - 6.00
George Russell wint - 51.00
Charles Leclerc wint - 151.00
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.