Ga door naar content
GA NAAR bet365 Sports
Formule 1, F1, Red Bull
  1. Formule 1

Sergio Pérez over zijn tegenvallende P8 in Imola: “Beste wat ik kon halen”

Terwijl Max Verstappen als eerste over de finish kwam, moest teamgenoot Sergio Pérez genoegen nemen met P8. De Mexicaan denkt echter niet dat er meer voor hem inzat tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna.

De Mexicaan had namelijk al op de zaterdag in de kwalificatie de top tien niet gehaald en viel in Q2 af. Hij was net een ruime honderdste te langzaam, en zag Daniel Ricciardo, coureur voor Red Bulls zusterteam RB, wel naar Q3 doorgaan. Perez startte de volgende dag de race op harde banden in een poging om optimaal te profiteren van eventuele safety car. Op de harde band kon Pérez namelijk lang doorrijden, en hoefde hij pas naar binnen als een safety car later in de race op de baan kwam.

Helaas voor Pérez bleef die safety car uit, omdat de hele race ononderbroken werd verreden en geen enkele coureur crashte, spinde of langs de baan terecht kwam. De Mexicaan kon de eer een beetje herstellen doordat hij beide RB-coureurs, Ricciardo en Yuki Tsunoda, en Nico Hülkenberg kon inhalen, maar hij zag wel zijn teamgenoot, met 55 seconden voorsprong, helemaal aan de horizon verdwijnen.

Pérez: ‘Gewoon een heel zware race’

Pérez omschreef de race op Imola daarom dan ook als een "gewoon een heel zware race", tegenover Motorsport.com. "We wisten dat dit het beste was wat we konden krijgen. We wisten natuurlijk dat het aanvankelijk moeilijk zou worden, maar we hoopten op een safety car op het juiste moment, die ons mogelijk terug in de strijd zou kunnen brengen.” De Red Bull-coureur hoopt dat halverwege de race een safety car de baan op zou komen, nadat alle coureurs al voor de eerste keer de pitstraat waren ingedoken, maar dat bleek niet het geval.

Behalve door zijn steeds ouder wordende harde banden, verloor Pérez tijdens de race ook steeds meer tijd op zijn teamgenoot door een uitstapje door de grindbak. Pérez ondervond een kleine blokkering, en schoot bij Rivazza in ronde 17 de baan af. Het kostte de Red Bull-coureur vijf seconden. “Ik heb ook wat schade opgelopen", gaf Pérez na de race ook eerlijk toe.

Ook zag de man uit Guadalajara, Mexico, verschillende coureurs, waaronder bijna de hele top zes, aan hem voorbijkomen. "Ik wilde zo min mogelijk tijd verliezen (wanneer ik werd ingehaald, red.)," legde hij uit. "Helaas ben je tegelijkertijd aan het einde van je stint, de temperatuur daalt en de grip is op dat moment gewoon heel slecht."

Lagen Red Bulls problemen aan het Imola-circuit?

Al met al was het een lastige race voor de Mexicaan, en was het gehele weekend in Imola een lastig weekend voor Red Bull. Op de vrijdag was de RB20 zelfs beduidende langzamer dan de bolides van concurrenten McLaren en Ferrari, en had Red Bull moeite met de juiste afstellingen, balans en grip te vinden.

Pérez zei dat het gebrek aan prestaties op het Italiaanse circuit en de problemen die de RB20 ondervond "een beetje circuit-specifiek" was, maar waarschuwde wel dat McLaren en Ferrari "een stap vooruit hebben gezet" in aanloop naar de Grand Prix van Monaco komend weekend. "We verwachten een erg sterke McLaren en Ferrari, dus het wordt een sterke uitdaging daar," concludeerde hij.

In Monaco is de coureur die als eerste kwalificeert ook de grootste kanshebber voor de winst, dankzij de smalle straatjes van het stratencircuit. Pérez heeft een kans van 10.00 om polepositie te pakken, en daarbij een beter resultaat neer te zetten dan in Imola.

Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen

Gerelateerde artikelen

bet365 maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid

Nieuw bij bet365? Zet €10 in & ontvang €50 aan wedkredieten Word lid

Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.