Ga door naar content
GA NAAR bet365 Sports
Formule 1
  1. Formule 1

Horner pleit voor nog drastischere veranderingen in Monaco: ‘Enige manier om inhalen aan te moedigen’

Red Bull-teambaas Christian Horner roept op tot nog drastischere veranderingen aan het circuit van Monaco. Hoewel de Formule 1 sinds de begindagen enorm is veranderd, met name de bolides waarmee de koningsklasse wordt verreden, is de lay-out van het circuit van Monaco nog grotendeels hetzelfde gebleven. Inhalen is hierdoor zowat onmogelijk, dus tijd voor nog meer veranderingen, vindt Horner.

Het was een primeur voor de Grand Prix van Monaco: twee verplichte pitstops. De FIA en de Formule 1 kwamen begin dit jaar met het voorstel om zo de race in het stadstaatje wat spannender maken. De Formule 1-commissie keurde het voorstel goed, en afgelopen weekend was daar dan het moment aangebroken. Echter, had het nieuwe verplichte format niet zoveel invloed als gehoopt. De hele top-vier bleef hetzelfde, en alleen Lewis Hamilton kon via een slimme overcut twee plaats goedmaken en in de top-vijf rijden. De rest van de top-tien ging alleen een plaatsje omhoog, vanwege de uitvalbeurt van Fernando Alonso.

Al met al was de Grand Prix van Monaco niet helemaal de optocht door de straten van Monte Carlo zoals het vorig jaar was, maar is er zeker nog ruimte voor verbetering om de race nog wat spannender te maken. Teambaas Christian Horner focust zich vooral op de positieve kant. “Ik zou zeggen dat het een verbetering was”, zei Horner na de Grand Prix van Monaco tegen Motorsport.com. “Het was strategisch interessanter, er zat meer gevaar in, weet je, zeker beter dan wat we vorig jaar zagen, waar het gewoon een optocht was.”

Nog drastischere veranderingen

Hoewel de regelwijziging de race van 2025 misschien beter maakte dan die van vorig jaar, lukte het uiteindelijk niet om de resultaten enorm te veranderen ten opzichte van de startgrid. Inhalen was nog altijd (bijna) onmogelijk voor de coureurs op de smalle starten van het prinsdom. Om volgend jaar weer een herhaling hiervan te voorkomen, roept Horner op tot nog drastischere veranderingen in de Formule 1, waaronder het mogelijk veranderen van de lay-out van het circuit van Monaco.

“Ik denk dat het de enige manier is om inhalen aan te moedigen”, vervolgde de Red Bull-baas. "Volgens mij heb ik tijdens de race geen enkele inhaalactie gezien. Dus proberen om wat meer remgebied te creëren, hetzij bij het uitkomen van de tunnel of, je weet wel, in bocht één. Als er een manier is om ergens een langere remzone te creëren, dan moeten we dat echt onderzoeken."

Formule 1-circuits ondervinden in de loop der jaren vaak veranderingen aan onder meer de lay-out, maar het circuit van Monaco is sinds de jaren 1920, toen het ontwikkeld werd, grotendeels ongewijzigde gebleven. In de loop der jaren is het circuit alleen meegeëvolueerd met de straten van Monaco zelf. Zo werden er nieuwe bochten geïntroduceerd rond het zwembad en de volgorde van de bochten rond Rascasse werd licht aangepast.

Bredere auto’s

De Formule 1, en met name de auto’s waarin in de koningsklasse wordt gereden, zijn inmiddels onherkenbaar veranderd. De bolides zijn een halve meter breder dan de voertuigen van 1950, toen de koningsklasse voor het eerst werd verreden. De auto’s zijn simpelweg te groot voor de smalle straten van Monte Carlo tegenwoordig, zegt ook Horner. “De auto's zijn nu zo groot dat je gewoon geen kans meer hebt om langszij te komen,” voegde de Brit eraan toe. Hierdoor is inhalen onmogelijk, en daarom roept de teambaas op tot meer veranderingen en het niet te laten zitten bij de twee verplichte pitstops.

Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen

Gerelateerde artikelen

bet365 maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid

Nieuw bij bet365? Zet €10 in & ontvang €50 aan wedkredieten Word lid

Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.