In 2026 gaat het Formule 1-reglement op de schop, en komen meerdere motorleveranciers de sport in. Zo ook Ford, dat samenwerkt met Red Bull onder de noemer Red Bull Powertrains. Hoe staat het met de samenwerking? Ford geeft zelf een update.
Vanaf 2026 komt de samenwerking tussen Red Bull en huidige motorleverancier Honda ten einde. Het Japanse bedrijf vertrekt naar Aston Maritn, en Red Bull grijpt deze kans aan om hun motoren zelf te gaan produceren. Het Amerikaanse Ford helpt de Oostenrijkers daarbij, en het project verloopt tot nu toe goed en verloopt volgens schema.
“Het project wordt met de dag sterker,” steekt Ford Performance-baas Mark Rushbrook van wel tegenover Motorsport.com. "Al sinds de allereerste discussie die leidde tot het tekenen van het contract, en om eerlijk te zijn, begon het werk zelfs al voordat het contract werd getekend.”
Onlangs gingen er geruchten rond dat Red Bull wat moeite heeft met de ontwikkeling van de geheel nieuwe motor voor volgend jaar, maar volgens Rushbrook valt dat allemaal wel mee. “Over het algemeen liggen we op schema met de ontwikkeling van de motor en de elektrische componenten. Uiteraard is er nog veel werk te doen en moet de duurzaamheid nog worden bewezen, maar wat betreft het partnerschap, de openheid en de bijdrage in twee richtingen, is het alles wat we wilden en zelfs meer dan we dachten."
Ford zou geen enorm grote rol spelen bij de ontwikkeling van Red Bulls nieuwe motor, maar Rushbrook bevestigt nu dat het bedrijf meer bijdraagt aan het Red Bull-project dan oorspronkelijk gepland. “De aanvankelijke focus of overeenkomst lag vooral op de elektrificatiekant,” vervolgt de Amerikaan. "Maar in termen van het aantal onderdelen dat we kunnen bouwen binnen onze geavanceerde productiefaciliteit en met onze printmachines, is het meer dan dat geworden en zijn we in staat om zo in realtime bij te dragen in de ontwikkelingsfase.”
Rushbrook legt uit wat hij precies bedoelt met ‘in realtime’. "We maken letterlijk elke dag onderdelen en verschepen elke dag onderdelen vanuit Dearborn (in Michigan, VS, red.) die worden getest in de laboratoria in Milton Keynes. Veel van die onderdelen zullen ook in productie gaan.” Voor Ford is het niet alleen een uitdaging om de motor te ontwikkelen, maar ook op andere vlakken wordt het bedrijft getest. "Het test onze mensen, onze processen en onze faciliteiten. Het dwingt ons om dingen te doen die we nog nooit eerder hebben gedaan, zelfs niet in andere autosport- of productieprogramma's.”
De Formule 1 zorgt zo voor een hele nieuwe uitdaging voor het klassieke autobedrijf, dat eerder al wel meedeed aan onder meer de 24 Uur van Le Mans. "Het is gebouwd op een basis van wat we al hebben gedaan, maar het gaat nog verder wat betreft de tijdigheid, de kwaliteitscontrole en de vereiste precisie. We hebben zoveel geleerd om aan die eisen te voldoen, maar we zijn in staat geweest om aan die eisen te voldoen."
In 2026 zullen we zien of het project zijn vruchten afwerpt.
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.