Ferrari zal de tijdstraf die Carlos Sainz zondag aan zijn broek kreeg in de Grand Prix van Australië aanvechten bij de FIA.
De Spaanse coureur kwam als vierde langs de zwart-wit geblokte vlag, maar zakte door de straf van vijf seconden terug naar de twaalfde plaats. En dus raakte hij zijn punten kwijt.
Sainz kreeg die straf omdat hij in de eindfase van de zeer chaotische Grand Prix, na de tweede herstart de auto van Aston Martin-coureur Fernando Alonso aanraakte.
Renstal Ferrari heeft de FIA nu dus gevraagd de zaak te herzien. De internationale autosportfederatie zal eerst onderzoeken of dat, op basis van nieuwe informatie, nodig is. Als de zaak heropend wordt zal er een nieuwe hoorzitting volgen.
De Grand Prix op Albert Park werd maar liefst drie keer onderbroken door een rode vlag en eindigde achter de safetycar. Max Verstappen, die eigenlijk de gehele race aan de leiding ging, werd de uiteindelijk winnaar.
Sainz kreeg vlak voor de laatste herstart het bericht dat er voor straf vijf seconden bij zijn eindtijd zou worden opgeteld, omdat hij volgens de wedstrijdleiding schuldig was aan de botsing met Alonso. Door het compacte veld verloor hij door deze straf maar liefst acht posities en dus al zijn punten.
De volgende Grand Prix is die van Azerbeidzjan en ongeacht de uitkomst van het bezwaar, zal de getergde Sainz eindelijk weer eens willen laten zien over welke talenten hij beschikt. Als de Spanjaard met zijn Ferrari op de hoogste tree van het podium weet te finishen is 29.00 de quotering.
Wat | Grand Prix van Azerbeidzjan |
Waar | Baku City Circuit, Bakoe, Azerbeidzjan |
Wanneer | zondag 30 april 2023, 13:00 uur |
Waar te zien | F1TV en Viaplay |
Odds | Max Verstappen 1.40 Sergio Perez 5.50 Fernando Alonso 12.00 Lewis Hamilton 13.00 Charles Leclerc 23.00 |
Frédéric Vasseur heeft uitgelegd waarom Ferrari de tijdstraf van Carlos Sainz aan zal vechten bij de FIA. Sainz kreeg na een hectische tweede herstart van de Grand Prix van Australië een vijfseconden penalty vanwege een botsing met Fernando Alonso, terwijl twee andere incidenten in de ogen van Ferrari onbestraft bleven.
Hiermee worden de incidenten van Pierre Gasly en Logan Sargeant bedoelt. Gasly belandde in bocht één in het grind, en toen hij terug de baan opschoot schakelde hij zijn teamgenoot Esteban Ocon uit. Na een onderzoek kreeg de Fransman geen straf toebedeeld.
Sargeant vergistte zich daarentegen in de eerste bocht en knalde vol op de achterkant van Nyck de Vries. Dit incident werd echter geheel niet onderzocht.
Vasseur is sinds dit seizoen teambaas in Maranello en hij is van mening dat nou juist die inconsistentie de reden is voor het protest van Ferrari. "We zijn in gesprek met de FIA en hebben onze documenten opgestuurd. Verder willen we nu niets over die gesprekken loslaten", zei de Fransman tegen Motorsport.com.
"We hebben het moment met Gasly en Ocon gezien en ook het moment met Sargeant en De Vries. Dat waren incidenten op bijna hetzelfde moment, maar de reactie van de stewards was niet hetzelfde."
Het is natuurlijk nog maar wel de vraag of de zaak ook echt wordt heropend. "We verwachten in ieder geval een open discussie met de FIA", aldus Vasseur.
Een open discussie hierover zou hij ook al winst vinden voor de sport. "Omdat je nu drie gevallen hebt gehad in dezelfde bocht die niet op dezelfde manier zijn afgehandeld. De grootste frustratie zat bij Carlos zelf, zoals via de boordradio ook al te horen was."
Sainz kreeg namelijk geen uitnodiging de FIA om de straf te bespreken, terwijl dat wel met Gasly is gebeurd. "Doordat de race eigenlijk over was en het podium er ook niet door is veranderd, was het volgens mij verstandig geweest om Carlos eerst aan te horen, zoals met Gasly en Ocon wel is gebeurd. Wat de uiteindelijke beslissing wordt, is natuurlijk aan de stewards, maar het heropenen van de zaak zou in ieder geval een goede eerste stap zijn."
Wanneer en of de zaak wordt behandelt, kan Vasseur niet aangeven. "De bal ligt nu bij de FIA. Zij moeten zoals gezegd beslissen of ze er weer naar gaan kijken, en zo ja, wanneer. Dat zou in Baku kunnen, maar misschien ook al wel voor die tijd. Wij hebben in ieder geval liever dat het voor die tijd gebeurt, zodat we ons in Baku op andere dingen kunnen concentreren."
Het rommelt dus nog steeds bij Ferrari, dat in het constructeurskampioenschap zonder Red Bull een quotering heeft van 4.00 op de eindwinst.
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.