Max Verstappen is niet content met het aantal races op de F1-kalender van 2024 en uitte in Silverstone nogmaals zijn ongenoegen over de regelgeving voor 2026.
De Formule 1 presenteerde woensdag de kalender voor het komende seizoen en daar staan weer 24 races op. De Red Bull Racing-coureur is van mening dat dat er te veel zijn en hij verklaart ook waarom hij dat vindt.
De tweevoudig wereldkampioen is overigens wel tevreden over de indeling, die volgens hem een stuk logischer is.
Dit jaar zouden er oorspronkelijk ook 24 races verreden worden, maar door de afgelasting van de Grand Prix' van China en Emilia Romagna werden het er dus 22.
"Het zijn er te veel wat mij betreft, maar ik zal het ermee moeten doen. De indeling is wel wat logischer. Op de plaatsing van twee races na is het denk ik beter. Het betekent echter wel dat je je soms moet afvragen of je nog naar huis gaat vliegen of niet, als je bijvoorbeeld in Azië bent. Misschien moet ik er dan maar een kleine vakantie van maken", zei Verstappen met een lach voorafgaande de aan de Grand Prix van Groot-Brittannië.
"Het probleem is dat ik altijd terug moet naar de simulator en ik heb geen flauw idee hoe ik me op één dag voor vijf races moet voorbereiden", zei Verstappen doelend op het hoge aantal races. "Wat het reizen betreft is het wat beter, maar wij moeten wel terug voor een simulatordag en dat is niet fantastisch. Misschien moeten we de simulator dan maar meenemen", aldus de Nederlander.
Wat | Grand Prix van Groot-Brittannië |
Waar | Silverstone, Groot-Brittannië |
Wanneer | Zondag 9 juli 2023, 16:00 - 18:00 uur |
Hoe te kijken | F1TV, Viaplay |
Odds | Max Verstappen 1.30 Sergio Perez 7.50 Lewis Hamilton 12.00 Charles Leclerc 15.00 Fernando Alonso 17.00 |
In 2026 gaan de reglementen van de Formule 1 behoorlijk gewijzigd worden. Het elektrisch vermogen moet in dat jaar hoger worden en dat heeft tot gevolg dat de de batterij zwaarder wordt. Bovendien mag er minder brandstof per race worden gebruikt.
Verstappen zei vorige week in Oostenrijk al dat deze wijzigingen grote gevolgen gaan hebben voor het chassis en de coureur.
"In mijn optiek is het gewoon niet hoe de Formule 1 moet zijn als je moet terugschakelen op rechte stukken", vertelde Verstappen tegen Motorsport.com.
"Tijdens het aanremmen voelt het ook heel raar aan, omdat de motor dan bijna vol gas blijft draaien, een beetje zoals je ook met de geblazen diffuser had. Dat de actieve aerodynamica door een extern systeem wordt gecontroleerd, komt op mij ook vreemd over. Naar mijn idee maak je dingen veel te gecompliceerd puur voor de motor. Zoals ik vorige week in de persconferentie ook al zei, moeten we daar echt goed naar kijken."
Afgelopen week is er al veel gesproken over de nieuwe regels en Mercedes-teambaas Toto Wolff en Christian Horner bleken niet op één lijn zitten wat het nieuwe reglement betreft. "Sommige mensen denken ergens een voordeel te kunnen halen en die zeggen natuurlijk dat het reglement wel prima is zo", aldus Verstappen.
"Maar ik kijk er gewoon als coureur naar en dan zien de plannen er niet goed uit. Maar in de Formule 1 is alles politiek en dan heb je altijd mensen die denken: nou, misschien kan ik er wel een voordeeltje uit halen. Zij zijn er dan ineens voorstander van, maar uiteindelijk moeten we samen kijken wat goed is voor de sport. En als je ziet hoe de plannen momenteel op papier staan, dan denk ik niet dat die goed voor de sport zijn."
Ook over de toekomst van Verstappen wordt regelmatig gesproken en na deze kritiek van Verstappen krijgt hij daar natuurlijk weer vragen over. Zouden de 2026-regels gevolgen kunnen hebben voor zijn eigen toekomstplannen? "Er moeten meerdere dingen samenvallen voordat ik een besluit neem. Dat gaat om het totaalplaatje, maar deze dingen helpen natuurlijk niet", sloot Verstappen dreigend af.
De Nederlander, die een quotering heeft van 1.30 op de zege in Silverstone, kan de winst dit weekend haast niet ontgaan als hijzelf en zijn team geen tactische fouten begaan.
Het is daarom misschien interessanter om te kijken wie er in de top 2 weten te finishen. Lewis Hamilton, die veel goede resultaten heeft gereden op dit circuit en de laatste races steeds beter lijkt te presteren, heeft in die markt een quotering van 2.62, terwijl Sergio Perez genoteerd is op 1.72.
Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.