Het was al een belangrijk discussiepunt in 2024 binnen de Formule 1, maar ook in 2025 is er alweer veel om te doen: restricties op het grof taalgebruik van de coureurs. De FIA maakte begin dit jaar bekend wangedrag harder te gaan straffen. Nu dat het Formule 1-seizoen op punt van beginnen staat, reageert ook Carlos Sainz op de aangescherpte strafrichtlijnen van het bestuursorgaan.
De FIA strafte vorig jaar al coureurs een aantal keer voor hun taalgebruik tijdens officiële persconferenties. Zo kreeg Max Verstappen een taakstraf nadat hij een scheldwoord had gebruikt om de wispelturige RB20 te beschrijven tijdens de persconferentie in Singapore. Ook Charles Leclerc gebruikte kleurrijk taalgebruik tijdens een persconferentie in Mexico-Stad. De Monegask kwam er beter mee weg dan zijn Nederlandse collega, omdat hij zich gelijk verontschuldigde voor zijn woordkeuze.
Hoewel er veel controverse ontstond na de twee incidenten, besloot de FIA toch om de strafrichtlijnen van de stewards voor 2025 aan te scherpen betreffende wangedrag. Ook kleurrijk taalgebruik valt hier volgens het bestuursorgaan onder. Carlos Sainz, die dit jaar aan zijn eerste seizoen bij Williams begint, vindt dat de FIA eigenlijk een onderscheid had moeten maken binnen de nieuwe richtlijnen.
“F1-coureurs zouden het genoeg onder controle moeten hebben om niet te vloeken tijdens persconferenties en mediaoptredens, en ik ben er voorstander van om als groep, wanneer alle kinderen naar ons kijken tijdens persconferenties of voor de media, een inspanning te leveren om op zijn minst goed gedrag en een fatsoenlijke woordenschat te hebben,” zei de Spanjaard tegen Motorsport. “Ik denk dat dat niet heel moeilijk is. Dus, hebben we boetes nodig, of moeten we daarvoor gecontroleerd worden? Ik weet het niet, maar ik ben ervoor om altijd welbespraakt en welgemanierd te zijn voor microfoons en media.”
Coureurs schelden echter vaker over de boordradio in het heetst van de strijd tijdens een race dan tijdens mediamomenten. Sainz is van mening dat een ‘fundamenteel onderdeel’ van de Formule 1 verloren gaat als coureurs ook dan wordt verboden om te schelden.
“Denk ik tegelijkertijd dat dit te veel is voor de radiocommunicatie en de adrenaline en de druk die we in de auto hebben? Ja, ik denk dat het te veel is wat de FIA probeert te bereiken met verboden en alles, want voor mij is dat een fundamenteel onderdeel van de sport, waar jullie de echte emotie en echte druk en de echte opwinding op de stem en zelfs soms, helaas, een woordenschat van een coureur te zien krijgen”, aldus de Williams-coureur.
De Madrileen maakt zich zorgen dat een belangrijk deel van de persoonlijkheid van de sport verloren gaat als coureurs ook niet over de boordradio een scheldwoord mogen laten vallen. “Zolang het geen beledigende woorden zijn naar iemand toe en het gewoon een scheldwoord is, waarbij je gewoon kunt zien dat ik emotioneel ben, denk ik niet dat dat te veel gecontroleerd moet worden, want dan gaan jullie een heleboel dingen missen die we in de auto meemaken,” besluit Sainz.
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.