Ferrari presteert al lange tijd ondermaats in de Formule 1, maar als ze hun zaakjes op orde krijgen, hebben ze met Charles Leclerc een coureur die klaar is om mee strijden om de titel.
De 25-jarige coureur zette in 2022 een grote stap door twee van de eerste drie races van het seizoen te winnen. Leclerc had zelfs 46 punten voorsprong op Max Verstappen voordat zijn seizoen in duiden viel.
Een reeks mechanische en teamfouten ruïneerden de titelambities van Leclerc en de coureur uit Monaco eindigde uiteindelijk ver achter Verstappen in het klassement.
Maar door zich zijn pogingen zich te mengen in het kampioenschap en in 2022 de kwalificaties te domineren, bewees Leclerc dat hij klaar is de strijd aan te gaan met die rivaal uit zijn jeugd; Max Verstappen.
Charles en zijn broer Arthur, die momenteel deel uitmaakt van Ferrari's coureursprogramma, groeiden op in Monaco, als zoons van voormalig Formule 3-coureur Herve Leclerc.
Het was dan ook geen verrassing dat toen Charles in 2005 met karten begon, hij er meteen goed in was. Slechts één coureur was beter dan Leclerc. Namelijk een jonge Verstappen, die hem in 2013 de wereldtitel karten ontnam.
Terwijl Verstappen snel doorstroomde naar de Formule 1, baande Leclerc zich een weg door de junior eenzitters. Hij won in 2016 de GP3-serie, waarna hij het jaar daarop de Formule 2-titel veroverde.
Leclerc maakte toen al deel uit van de Ferrari-academie en in 2018 kreeg hij een stoeltje bij Sauber.
Sauber worstelde achteraan de grid toen Leclerc bij het team arriveerde. Leclerc slaagde erin om de auto naar 10 punten te loodsen, waardoor hij 13e werd in het coureursklassement.
Het was zijn ongelooflijke snelheid in de kwalificaties die opviel en de Formule 1 Rookie of the Year van 2018 werd al snel gepromoveerd naar Ferrari.
Leclerc werd bij de Scuderia gekoppeld aan viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel en er werd verwacht dat hij een ondersteunende rol zou spelen voor de illustere Duitse coureur. Leclerc overklaste Vettel echter meteen in zijn eerste seizoen bij de Italiaanse renstal.
Leclerc won dat jaar in België zijn eerste Grand Prix en bevestigde zijn vorm door direct daarna in Ferrari's thuisrace op Monza ook naar de overwinning te rijden.
De 25-jarigecoureur pakte nog eens acht podiumplaatsen, zeven pole positions en tien snelste ronden.
Vettel had moeite om lelclerc bij te houden en vroeg zich af hoe Leclerc zo snel kon zijn in de kwalificaties.
Het seizoen van 2019 zou Leclerc's beste zijn tot die van vorig jaar, omdat Ferrari er niet in slaagde een competitieve auto te produceren in 2020 en 2021 - Leclerc behaalde in die twee jaar samen drie podiumplaatsen.
Hij zou Vettel in 2020 ruimschoots overklassen voordat de Duitser het team verliet en Leclerc gepromoveerd werd tot hoofdcoureur van het team. Het team wil overigens geen publiekelijk onderscheid maken tussen hem en zijn huidige collega Carlos Sainz Jr.
Leclerc vond een betere balans tussen de kwalificatie en de racedag, nadat hij eerder zijn kansen op een sterke zondag wel eens verpestte door zijn Ferrari op zaterdag in de kreukels te rijden.
Zijn banden- en motorbeheer is gestaag verbeterd, zonder afbreuk te doen aan zijn agressieve stijl die hem zo'n felle concurrent op de baan maken.
In 2022 kon hij eindelijk alles wat hij in de Formule 1 had geleerd op de baan laten zien, in wat het beste jaar van zijn carrière tot nu toe bleek te zijn.
In die eerste paar races van het vorige seizoen liet Leclerc zien dat hij de kalmte en de vaardigheden bezit om het op het circuit op te nemen tegen de besten die er in de Formule 1 rondrijden.
Zijn gevechten met Verstappen in Bahrein en Saoedi-Arabië gaven de fans twee van de spannendste races van het seizoen, Maar tijdens de Grand Prix van Australië was misschien reed hij misschien wel de best race van zijn carrière.
Het is begrijpelijk dat Leclerc, die zo goed was begonnen, gefrustreerd raakte toen zijn seizoen in de soep liep. In zijn wanhopige pogingen om niet op achterstand van Verstappen te raken, maakte hij enkele kostbare fouten.
Zijn crash in Frankrijk was daar een goed voorbeeld van en als hij Red Bull in het seizoen 2023 serieus wil uitdagen, kan hij zich dat soort fouten niet meer veroorloven.
Consistentie, zoals Verstappen en Lewis Hamilton zullen bevestigen, is de sleutel tot succes en Leclerc heeft dat in 2022 op een harde manier geleerd.
Leclerc staat genoteerd op 29.00 om in 2023 te winnen in het kampioenschap ZONDER Max Verstappen te winnen en op 41.00 om dit seizoen vijf of meer races te winnen.
Hij heeft een quotering van 1.53 om zijn Ferrari-teamgenoot Carlos Sainz voor het tweede achtereenvolgende jaar te voor te blijven in het eindklassement.
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.