Ga door naar content
GA NAAR bet365 Sports
Aston Martin, Alonso
  1. Formule 1

Profiel Formule 1 coureur Fernando Alonso

Fernando Alonso is een coureur met twee WK-zeges en een recordaantal starts in de Formule 1 op zijn erelijst, maar de Spanjaard is in zijn 20e seizoen nog even hongerig naar succes als in zijn jonge jaren.

Alonso rijdt dit jaar voor het zesde team uit zijn carrière, nadat hij afgelopen winter Alpine heeft verruild voor Aston Martin, waar hij een tweejarig contract heeft getekend.

Daarmee blijft Alonso in de Formule 1 actief tot hij minstens 43 jaar oud is, en zijn prestaties wijzen er niet op dat zijn vorm tanende is.

De Spaanse coureur heeft er al een klinkende carrière opzitten en is nog helemaal niet klaar met de Formule 1. De in Oviedo geboren racer kan worden genoteerd op 1.72 om dit jaar twee of meer races te winnen achter het stuur van de sterk verbeterde Aston Martin.

Renault gokte raak met Alonso

Races winnen was nog een slechts droom toen Alonso in 2001 zijn doorbraak beleefde in de Formule 1 als coureur voor Minardi.

De auto van Minaredi was nauwelijks competitief en Alonso scoorde dat seizoen geen enkel punt, maar het was wel een voet tussen de deur voor deze coureur uit een arbeidersgezin.

Alonso's vader, een monteur, gaf hem zijn eerste kart toen hij pas drie jaar oud was. Als kind won hij het Spaanse kartkampioenschap en het Junior Wereldkampioenschap, voordat hij twee jaar in de Formule Nissan en de Formule 3000 ging racen.

Met Minardi scoorde hij dan wel geen punten, maar hij viel wel in de smaak bij Renault-chef Flavio Briatore. In 2002 werd hij de testrijder van het Franse team en in 2003 nam hij stoeltje van Jenson Button over en werd de tweede coureur van het team naast Jarno Trulli.

Briatore's beslissing bleek een meesterzet te zijn, want Alonso werd tijdens de tweede race van het seizoen in Maleisië de jongste coureur met een pole position. Wat later werd hij bovendien de jongste racewinnaar met een zege in Hongarije.

Alonso zou twee jaar later de wereldtitel in de wacht slepen, toen hij profiteerde van een haperend Ferrari en een onbetrouwbaar McLaren.

Nando's totaal van zeven race-overwinningen en 144 punten was voldoende om de jongste F1-kampioen in de geschiedenis van de sport te worden,. Ondanks een wijziging in de reglementen in 2005 die Ferrari de titel zouden hebben gekost, werd Alonso ook in 2006 wereldkampioen.

Alonso en Aston Martin hebben grote ambities

Alonso is inmiddels een veteraan op de grid en hij heeft de afgelopen twee jaar zo goed als mogelijks is gepresteerd voor middenmoter Alpine. Hij werd 10e en 9e in het coureursklassement en werd vorig jaar in Singapore de eerste coureur in de geschiedenis van de Formule 1, die in 350 races van start was gegaan.

Zulke mijlpalen zijn echter niet goed genoeg voor een ambitieuze coureur als Alonso en hij zit nu bij Aston Martin, dat geld spendeerde aan een nieuw ontwikkelingsteam en een fabriek in de hoop de strijd aan te gaan met de grote jongens. En dat is, kijkend naar de eerste Grand Prix's meer dan gelukt. Is het tijdperk van 'El Plan' dan eindelijk aangebroken?

Alonso gelooft dat hij in de Aston Martin een derde wereldtitel kan veroveren en zijn huidige prestaties op de baan wijzen erop dat hij Max Verstappen en de andere toppers kan uitdagen als hij de kans krijgt.

De 41-jarige blijft consequent snel in een race en valt elke bocht aan met de agressie die zijn stijl zo kenmerkt.

Hoewel hij nooit een echt kwalificatiebeest is geweest en niet altijd de makkelijkste in de omgang, is Alonso's racevaardigheid van een ongeëvenaard niveau. Ondanks zijn agressieve stijl maakt hij zelden een fout en kan hij zich aan elke situatie aanpassen.

Het zijn eigenschappen die hem goed van pas zijn gekomen en die hij ook bij Aston Martin, waar de verwachtingen hooggespannen zijn voor de getalenteerde Spanjaard, kan benutten.

Alonso heeft tijdens zijn carrière een aantal slechte keuzes gemaakt bij het kiezen van teams, maar bij Aston Martin lijkt het erop dat hij een winnend lot uit de loterij te pakken heeft.

Alonso heeft een kans van 4.50 om het kampioenschap zonder Max Verstappen te winnen en Aston Martin kan op 26.00 worden genoteerd als ze het kampioenschap der constructeurs weten te winnen.

Gerelateerde artikelen

bet365 maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid

Nieuw bij bet365? Zet €10 in & ontvang €50 aan wedkredieten Word lid

Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.