Kan Ferrari in Las Vegas verrassen en de strijd tegen McLaren voor de constructeurstitel hervatten? Charles Leclerc heeft daar een beetje een hard hoofd in, omdat wat de Scuderia vorig jaar zo sterk maakte, het gebrekkige bandenmanagement en met name de oververhitting van de banden, dit jaar een nadeel kan zijn.
Ferrari worstelde in 2023 nog het hele jaar met bandenmanagement, met slijtage en oververhitting vaak tot gevolg. Het hielp de Scuderia echter vorig jaar in Las Vegas. Het is vaak koud ’s avonds in de woestijnstad, waardoor de snelle opwarming van de banden van Ferrari ineens een voordeel was.
Charles Leclerc leek tijdens de Las Vegas-race zelfs nog een tijdje op weg om de overwinning in de Amerikaanse stad te pakken, totdat een voordeeltje met de safety car Max Verstappen aan de leiding bracht. Sinds de laatste editie van de Grand Prix van Las Vegas heeft Ferrari echter de bandenslijtage en het racetempo verbeterd, waardoor de SF-24 competitiever was op alle andere circuits.
Het kan echter zijn dat op het koudere Las Vegas stratencircuit, aldus Leclerc zelf, de Scuderia minder sterk is. Op het koudere Interlagos was dat namelijk ook al het geval.
“Vorig jaar waren we erg sterk, dus ik hoop dat we net zo sterk kunnen zijn”, blikt Leclerc alvast vooruit, tegenover Motorsport.com. “Het is ook waar, en daar dacht ik eerder al aan, dat we dit jaar een grote stap hebben gemaakt in bandenmanagement, wat betekent dat we ook iets hebben laten liggen in koude omstandigheden en bandentemperaturen, net zoals (in Sao Paulo, red.). Las Vegas is ook een beetje zo'n scenario.”
“Dus laten we hopen dat we in die twee weken (voorafgaand aan GP Las Vegas, red.) kunnen werken aan een goede voorbereiding en een goed niveau in Las Vegas”, vervolgt de Monegask. “Vorig jaar waren we erg sterk, de karakteristieken van het circuit zijn beter voor onze auto. Maar ik denk dat het misschien wat lastiger voor ons wordt om die in de juiste temperaturen te zetten.”
De Grand Prix van Las Vegas is de eerste race in de volgende triple-header, en wordt op de hielen gevolgd door de Grands Prix van Qatar en Abu Dhabi. Ondanks het bandennadeel dat Ferrari naar alle waarschijnlijkheid in Las Vegas staat te wachten, bestempelt Leclerc een andere race als de Achilleshiel van de Scuderia.
“Las Vegas en Abu Dhabi zijn de twee races waar ik denk dat we het goed kunnen doen,” aldus Leclerc. “Helaas denk ik dat Qatar wat moeilijker wordt en dat het meer gaat om het beperken van de schade. Maar we hebben nog drie races te gaan en hopelijk kunnen we er het beste van maken en McLaren verslaan.”
McLaren is de huidige leider in het constructeursklassement, en Ferrari zag na de Grand Prix van Brazilië het verschil groeien tot 46 punten. Leclercs teamgenoot Carlos Sainz denkt echter dat de Scuderia nog een kans heeft om de Britse concurrent te verslaan. “We zullen tot het einde toe blijven leven”, aldus de Spanjaard.
“Er komen nu drie weekenden aan die belangrijk zullen zijn voor het hele team en nu moeten we ons opnieuw focussen, hergroeperen en kijken hoe we deze laatste drie races zo goed mogelijk kunnen benaderen”, besluit Sainz.
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.