Ga door naar content
GA NAAR bet365 Sports
Formule 1
  1. Formule 1

Waarom Red Bull zo op de banden van Verstappen aan het letten was tijdens de GP van België

Met een dertiende overwinning op rij voor Red Bull lijkt alles van een leien dakje te gaan voor de Oostenrijkse renstal. Maar zelfs als het dominantste team van het veld, heeft het Red Bull-team altijd nog wat verbeterpuntjes, vinden ze zelf. Een groot punt van discussie tijdens de race was het bandenmanagement van Verstappen. Pirelli legt nu uit waarom dit zo’n discussiepunt was afgelopen zondag. 

Alhoewel de race op Spa-Francorhamps tegen het einde aan wel wat voorspelbaar was, zorgde de boordradio’s tussen Max Versappen en zijn race-ingenieur Gianpiero Lambiase nog voor het nodige entertainment. Nadat de Nederlander een snelle out-lap had neergezet na zijn pitstop, waarschuwde Lambiase om het rustig aan te doen, want het was belangrijk om de zachte band goed te managen. Verstappen luisterde niet helemaal naar zijn engineer en zette de tot dan toe snelste ronde neer. Hierop kreeg de Nederlandse coureur van Lambiase te horen: “Je hebt veel banden verbruikt op de out-lap, Max, niet helemaal zeker of dat een goed idee was.” 

Verstappen reed later langzamere ronde tijden, nog altijd sneller dan teamgenoot Sergio Pérez, wat het verdere Red Bull-team meer gerust stelden. Het riep echter de vraag op bij degene die de uitzending op de voet volgden, waarom Verstappen het zoveel rustiger aan moest doen van zijn team. Bandenleverancier Pirelli heeft daar nu een paar dagen na de race, via Motorsport.com, wat meer uitleg over gegeven.  

Koudere bandentemperaturen zorgen voor meer graining

"Als je aan het begin van de stint pusht op nieuwe banden, dan zijn er twee potentiële risico's”, legt Pirelli Motosport-CEO Mario Isola uit als reden waarom Red Bull zo conservatief was wat betreft het bandengebruik van Verstappen vlak na zijn pitstop naar de zachte band. “Het ene is om de graining (langzaam afbrokkelen van de band, red.) in gang te zetten, want als de band nog, laten we zeggen koud is, niet helemaal koud omdat ze nog de opwarmdekens mogen gebruiken, maar koud als in dat de band er nog niet klaar voor is." Dat de banden van Verstappen, en met hem andere coureurs, zo koud waren het hele weekend lang kwam door de temperaturen op het circuit van Spa-Francorchamps zelf. Het weekend in België werd geplaagd door regenbuien, waardoor de coureurs niet constant op de baan kon rijden. Hierdoor bleven de banden vaak en lang koud. 

Daarnaast was de temperatuur van de baan op zondag tijdens de hoofdrace ook koud, ondanks dat de regen wegbleef. Dat vormt volgens Pirelli ook het tweede risico: "Dan is er het risico dat door de mechanische weerstand van het compound bij deze temperatuur, het compound begint te breken en over het algemeen gaat grainen. Hierdoor moet je dan of de banden schoonmaken om de prestaties te herstellen, want anders kun je het niveau van degradatie verhogen”, vervolgt Isola. “Want als de band nieuw is en de dikte van het compound is groter, genereer je meer warmte in het compound en heb je meer thermische degradatie.” Dat laatste is waarom teams in de eerste rondes altijd de banden van hun rijders willen managen om zo zonder te veel bandendegradatie de juiste temperatuur in de banden te krijgen.

Isola zei ook dat als het gaat om het bandenmanagement in de race tijdens dit seizoen, hij gelooft dat "Red Bull op dit moment een goede marge heeft, dus in principe doen ze wat ze willen en soms kun je zien dat Max het tempo managet en als hij pusht is hij in staat om een seconde of meer sneller te rijden dan de anderen". Isola heeft dus alleen maar lovende woorden over voor het bandenmanagement van de Oostenrijkse renstal op dit moment.

Verstappen geeft toe dat hij zijn banden te veel beschadigde tijdens de eerste stint

Verstappen gaf later nog toe dat zijn team inderdaad wel gelijk had over het bandenmanagement. In de eerste stint, toen Verstappen Lewis Hamilton en Charles Leclerc nog voorbij moest voordat hij teamgenoot Pérez achterna kon gaan, gaf de Nederlander toe dat hij zijn banden "een beetje te veel beschadigde".

"Dus zodra ik stopte op medium, voelde ik dat de auto veel beter was en dat ik veel sneller kon gaan. Dus ja, vanaf dat moment begon het echt tot leven te komen. En het was echt leuk om te rijden toen ik eenmaal aan de leiding lag.” Later in de race was het voor Verstappen ook een eitje om zijn banden onder controle te houden. "Ik kon ook goed op de banden letten. Maar toen begon het natuurlijk te regenen (tijdens de tweede stint in de race voor Verstappen, red.). Op sommige plaatsen moest ik daardoor flink vertragen. En toen dat eenmaal was opgeklaard, gingen we terug naar een set zachte banden en opnieuw was de auto goed in balans”, vat Verstappen het verdere verloop van zijn race even samen. De eerdere angst van Red Bull dat de banden er flink aan zouden gaan, kwam dus ook niet in vervulling.

"Het laat zien hoeveel beter je kunt zijn op banden als je niet in de file staat. Het was opnieuw een geweldige race”, sluit Verstappen af aan Motorsport.com. 

De Formule 1 is op dit moment op zomerstop, maar gaat eind augustus weer door en wel met de Grand Prix van Nederland. Verstappen staat daar op een kans van 1.25 om zijn thuisrace voor de derde keer op rij te winnen.  

Gerelateerde artikelen

bet365 maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid

Nieuw bij bet365? Zet €10 in & ontvang €50 aan wedkredieten

Word lid

Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.