Verstappen en Red Bull racing zijn er uit wat het probleem is. Na wederom een teleurstellende race in Monza is het Verstappen zelf die het probleem in de auto heeft gevonden.
Het leek erop dat 2024 een herhaling zou worden van 2023, waarin Max Verstappen vrijwel elke race naar zijn hand zette. Echter, na de Grote Prijs van China, toen de Formule 1 naar Miami verhuisde, veranderde de situatie voor Max. Zijn auto begon plotseling snelheid te verliezen, terwijl de andere teams vooruitgang boekten. De situatie verslechterde verder, en inmiddels zijn we op een punt aangekomen waarop de Red Bull niet meer de dominante auto op het circuit is.
Integendeel, de Red Bull RB20 was in Italië nog de vierde beste auto op het veld en werd door Verstappen als 'een monster' omschreven. Wat is er precies misgegaan voor het Oostenrijkse team, en hoe kunnen ze deze situatie herstellen?
Als er niet snel iets verandert, kan Verstappen’s kans op een vierde titel ernstig in gevaar komen, wat de Limburger zich ook goed realiseert. Max merkt op dat er gedurende het seizoen een verkeerde update op de auto is geïnstalleerd, wat heeft geleid tot balansproblemen.
In een gesprek met De Telegraaf meldde Marko dat Verstappen intern zijn onvrede had geuit door met zijn vuist op tafel te slaan. Dit leidde tot een cruciale videocall met het gehele team. Het waren echter niet de data engineers die het probleem met de auto ontdekten, maar Verstappen zelf, die een zwakte in de data had opgespoord.
Marko bevestigt dit en zegt: 'Max heeft herkend waar de zwakte van de auto zit', bevestigt Marko. 'Samen met de engineers is er een beslissing genomen, hoe we de auto kunnen verbeteren en weer competitief kunnen maken. We moeten er alleen achter zien te komen welk onderdeel de auto slechter heeft gemaakt. Als we dat zouden weten, zouden we niet in deze situatie zitten.'
het is zeer waarschijnlijk dat de fout is gemaakt in de aanloop naar de Italiaanse Grand Prix. Sinds dat moment kampt het team uit Milton Keynes met problemen aan de auto. Voor de GP van Italië was de RB20 nog de snelste auto op het circuit, maar dat is inmiddels niet meer het geval.
De auto van Verstappen heeft aanzienlijk tijd verloren op de concurrentie. De achteruitgang van Red Bull in Italië was erg pijnlijk.
Naast de eigen probleem dachten ze bij Red Bull (en Ferrari) ook dat McLaren en Mercedes mogelijk met een illegale voorvleugel aan het racen waren. Tijdens de F1 Grand Prix van Italië uitten Red Bull Racing en Ferrari hun bezorgdheid over de naleving van de regels door McLaren en Mercedes. Volgens de FIA voldoen de voorvleugels van deze teams echter gewoon aan de regelgeving.
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.