Wat een krankzinnige dag op de TT Assen. Klassementsleider Marco Bezzecchi vloog er al na twee rondjes hard af, waarna de zege voor het eerst sinds 1999 naar een Japanner ging. Ai Ogura greep de overwinning na een zinderende slotfase op het Drentse asfalt.
Marco Bezzecchi kende een bizar weekend. De Italiaan was er vorig weekend in het Tsjechische Brno niet eens bij in de hoofdrace, omdat hij na de sprintrace een marshal had geslagen en werd geschorst. In Assen mocht de herstelde zondaar wel gewoon starten vanaf de derde plek, achter Jorge Martín en Ai Ogura.
Maar de race van de WK-leider duurde nog geen twee ronden. Bezzecchi vloog hard uit de bocht, schoof de grindbak in en moest voor controles met de ambulance naar het ziekenhuis in Groningen. Door zijn crash is hij de leiding in het WK-klassement meteen kwijt aan Martín.
Na de val van de koploper volgde een schitterend gevecht om de winst. Polesitter Jorge Martín reed heel lang vooraan, maar zakte in de slotfase volledig door het ijs. Zijn teamgenoten bij Trackhouse, Ai Ogura en Raúl Fernández, profiteerden optimaal en passeerden de Spanjaard in de laatste ronden van de wedstrijd.
Ogura hield zijn hoofd koel en pakte zo zijn allereerste overwinning in de MotoGP. Dat leverde direct een unieke mijlpaal op: het is de eerste Japanse zege in Assen sinds Tadayuki Okada in 1999 de beste was. Ogura weet overigens wel hoe het is om te winnen in Drenthe, want in 2024 won hij al de Moto2-race op het TT Circuit.
Achter de koplopers probeerde Marc Márquez met een alles-of-niets-actie nog naar het podium te rijden, maar hij schoot rechtdoor de grindbak in. De Spanjaard knokte zich nog terug naar de finish en kwam als zesde over de streep, vlak achter Fabio Di Giannantonio en zijn broer Álex Márquez. Na afloop kreeg hij echter nog een tijdstraf van de wedstrijdleiding, waardoor hij een plekje moest inleveren in de uitslag.
In de Moto2-klasse kwamen de Nederlandse troeven eerder op de dag in actie onder een brandende zon. Collin Veijer reed een prima wedstrijd en finishte als negende, wat hem zeven WK-punten opleverde. Zonta van den Goorbergh knokte zich na 22 zware ronden op het snikhete asfalt naar de dertiende plaats, goed voor drie punten.
De winst in de Moto2 ging na een schitterend gevecht naar de Colombiaan David Alonso. Hij verschalkte de Spanjaard Manuel González en de Australiër Senna Agius met een gewaagde inhaalactie in de allerlaatste bocht van de race. Het was zijn eerste zege van het seizoen. González deed ondanks de gemiste winst wel goede zaken en verstevigde zijn leidende positie in het wereldkampioenschap.
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.