Vanaf het seizoen 2025 krijgt het wielrennen strafpunten tijdens wedstrijden die worden aangegeven door middel van gele kaarten, maar hoe werkt zo'n gele kaart nou eigenlijk?
Nieuwe regels zorgen ervoor dat de sport elk jaar blijft evolueren. We zien ook steeds vaker dat ideeën van de ene sport naar de andere worden gebracht, denk bijvoorbeeld aan de VAR. Nu komt het wielrennen met iets wat tot nu toe vooral aan voetbal deed denken, de gele kaart.
Wedstrijdcommissarissen gebruiken gele kaarten om te waarschuwen voor gevaarlijk gedrag of acties die tegen de regels in gaan. Deze kaarten kunnen niet alleen aan deelnemers worden gegeven, maar ook aan monteurs en zelfs journalisten. De kaarten worden pas na afloop van de etappe getoond.
Vanuit de UCI werden in totaal 21 redenen gegeven om een kaart te ontvangen, een aantal van deze redenen: zwerfvuil achterlaten, interviews afnemen tijdens de race, je helm afzetten tijdens de race, rijden op trottoirs of andere renners in gevaar brengen.
Anna Badegruber, teamleider van Uno-X, was de eerste die een gele kaart ontving. Tijdens de Women's Tour Down Under kreeg ze een gele kaart van de wedstrijdleiding omdat haar auto onvoldoende afstand hield bij het inhalen van het peloton na een valpartij. Ze respecteerde dus de veiligheidsafstand niet. In dezelfde wedstrijd, maar dan bij de mannen, kreeg Danny van Poppel een gele kaart omdat hij Henri Uhlig hinderde tijdens de sprint.
de Nederlander Oscar Riesebeek ontving recent de eerste rode kaart tijdens de Baloise Belgium Tour. Hij kreeg deze straf na eerder al twee gele kaarten te hebben ontvangen voor het oversteken van trottoirs of fietspaden die geen deel uitmaken van het parcours.
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.