In een strategische zet heeft het Formule 1-team Williams aangekondigd dat het zijn samenwerking met Mercedes verlengt tot en met het seizoen 2030. De beslissing werd maandag bekendgemaakt, waarmee Williams zich voorbereidt op het nieuwe tijdperk van de Formule 1, dat van start gaat in 2026 met revolutionaire veranderingen in het motorenreglement.
De nieuwe reglementen van 2026 eisen dat de motoren voor de helft worden aangedreven door elektriciteit, wat een significante verschuiving betekent ten opzichte van het huidige reglement. James Vowles benadrukte het belang van deze langdurige overeenkomst en verklaarde: "We hebben al een lange overeenkomst met Mercedes en zijn blij dat we met hen het volgende tijdperk van de Formule 1 in kunnen.
Deze overeenkomst voor de lange termijn is een goede stap richting onze doelen." Hij benadrukte ook dat Williams ondanks de samenwerking met Mercedes zelf verantwoordelijk blijft voor het ontwerpen en bouwen van bepaalde onderdelen van de auto.
Mercedes-teambaas Toto Wolff reageerde positief op de beslissing van Williams en noemde het een versterking van hun strategie. Wolff zei: "Dit nieuws laat de kracht van het aanbod van Mercedes in de Formule 1 zien. Het versterkt onze strategie. Williams werkt aan een fundament om verder naar voren te komen, en we kijken ernaar uit om ze daarbij te steunen met onze krachtbron."
De keuze van Williams om vast te houden aan de coureurs Alexander Albon en Logan Sargeant benadrukt de stabiliteit die het team nastreeft in zijn line-up. De Formule 1-fans zullen op 21 februari de eerste glimp opvangen van de Williams-Mercedes-combinatie tijdens de testdagen in Bahrein, gevolgd door de eerste race op 2 maart.
In een andere opvallende ontwikkeling blijkt dat Lewis Hamilton, de zevenvoudig wereldkampioen, een actievere rol op zich heeft genomen bij Mercedes in de aanloop naar het nieuwe seizoen. Hamilton, die sinds eind 2021 droog staat qua titels en overwinningen, is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe Mercedes-bolide, de W15.
Hamilton heeft zich regelmatig in de fabriek laten zien en heeft zelfs bij concurrenten zoals Red Bull 'gespioneerd' om nieuwe inzichten te verkrijgen. Hamilton zelf lichtte toe: "Ik praat met ze, laat ze zien waar we moeten verbeteren en welke richting we op moeten. Ik probeer ze gewoon te helpen positief te zijn en te zeggen dat we het kunnen."
De drang naar succes is voelbaar, vooral omdat Hamilton al geruime tijd geen titels heeft behaald. Het is duidelijk dat hij vastbesloten is om met Mercedes terug te keren aan de top en zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de W15 toont zijn toewijding aan dit doel.
Terwijl de teams zich intensief voorbereiden op het nieuwe seizoen, is de FIA, de autosportfederatie, bezig met de laatste details van het nieuwe motorreglement dat in 2026 van kracht wordt. De FIA wil mogelijke controverse vermijden en werkt nauw samen met motorleveranciers, waaronder Mercedes, Alpine, Ferrari, Honda, Red Bull/Ford, en Audi, om ervoor te zorgen dat alle teams op gelijke voet beginnen.
Nikolas Tombazis, een belangrijk figuur binnen de FIA, benadrukte het belang van het voorkomen van controverse: "We willen het desbetreffende seizoen natuurlijk niet beginnen met een enorme controverse. De vorige keer hadden we het redelijk goed voor elkaar. Sindsdien hebben we wat meer geleerd en kunnen we elke vorm van controverse voorkomen." Hij benadrukte ook de noodzaak van scherpte bij het opstellen van de regels, met inbegrip van een costcap voor motorleveranciers om ervoor te zorgen dat alle teams gelijke kansen hebben.
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.