Ga door naar content
nl-nl GA NAAR bet365 Sports
Formule 1
  1. Formule 1

Wat we al weten over de Formule 1-auto’s van 2023

Het Formule 1-seizoen van 2022 is nog maar net afgelopen, maar er wordt al volop uitgekeken naar het seizoen van 2023. De belangrijkste vraag: welk team maakt voor volgend seizoen de beste keuzes voor hun nieuwe raceauto’s? 

Wat: Wereldtitel Formule 1 2023
Waar: 24 races
Wanneer: 5 maart 2023 - 26 november 2023
Waar te zien: Viaplay, F1TV
Odds: Max Verstappen 1.72, Lewis Hamilton 4.00, Charles Leclerc 6.00

Max Verstappen domineerde het Formule 1-seizoen van 2022. De Nederlander verbrak het eerdere record voor meeste overwinningen in één seizoen door vijftien keer op de hoogste trede van het podium te eindigen. Gaat 2023 net zo’n dominant jaar worden voor Verstappen? Dat zal ook een beetje liggen aan hoe Red Bull en de andere teams de auto’s voor 2023 zullen ontwikkelen. 

Het laatste nieuws rondom de 2023 Formule 1-auto's op een rijtje:

Mercedes geeft een tipje van de sluier

Alhoewel het nieuwe seizoen pas in maart 2023 weer van start gaat, worden er in de fabrieken van de verschillende F1-teams al overuren gemaakt om de auto’s nog meer optimaal te kunnen ontwikkelen. 

Bij Mercedes moesten de coureurs al langskomen om een zitje aan te meten. George Russell kreeg de eer om dit als eerste te doen. 

Het filmpje wat de Duitse renstal hiervan plaatste, liet gelijk ook wat andere wijzigingen aan de Mercedes-auto zien voor volgend jaar. Zo zijn er wat vinnetjes aan de voorkant van de cockpit te zien en heeft de roll hoop een upgrade gekregen. 

Dit laatste komt vooral door de gewijzigde reglementen naar aanleiding van de crash van Guanyu Zhou tijdens de GP van Silverstone. De Chinese coureur kwam toen ondersteboven terecht na een aanvaring met Russell en AlphaTauri's Pierre Gasly in de eerste bocht. 

Volgens de nieuwe reglementswijzigingen moet de roll hoop nu een ronde top hebben om zo het risico te verminderen dat deze blijft steken in de grond wanneer de auto ondersteboven terecht komt. Ook wordt het aantal kilo dat de roll hoop moet kunnen verdragen gewijzigd. 

Ook de binnenkant van de Mercedes wordt verder ontwikkeld

Verder vinden er ook veel veranderingen plaats aan de binnenkant van de Mercedes-auto, alhoewel zelfs teambaas Toto Wolff dat eerder nog niet kon zien: "Als ik naar de windtunnel ga en de auto van 2023 bekijk, dan zeg ik tegen het team 'dit lijkt precies op de auto van dit jaar?'. Dan vertellen ze me echter dat de nieuwe auto 'eigenlijk heel anders is onder het bodywork'. Het gaat om de luchtstromen, de verdeling van het gewicht en de aerodynamica", vertelt de Oostenrijkse teambaas aan Racing News.

"Onze bolide is dit jaar al midden in het seizoen fundamenteel gewijzigd", onthult Wolff. "We hebben het concept veranderd, maar dat kon je niet zien aan het bodywork. De smalle sidepods zijn een soort afleiding van het eigenlijke ontwerp van onze auto. Deze zat de laatste keer namelijk vol verrassingen de laatste keer dat ik in de windtunnel was.”

Gratis rondetijd voor de Red Bull in 2023?

Eén van de problemen van de Red Bull auto dit seizoen was dat deze veel te zwaar was. Dit bevestigt ook Max Verstappen in een interview met Racing News: "Ons probleem aan het begin van het 2022-seizoen was echter het gewicht. We hadden zwaar overgewicht. Door het jaar heen zijn we langzaam maar zeker een aantal kilo's kwijt geraakt en kwam de auto echt tot leven. Dat kwam echt vooral doordat de auto lichter werd."

De auto is ondertussen nog steeds wat aan de zware kant, waardoor focussen op gewichtsverlies wellicht wat ‘gratis’ rondetijd kan opleveren voor Red Bull in 2023. Aldus ook Technisch Directeur Pierre Wache: "De auto is in ieder geval nog steeds substantieel te zwaar. We kunnen ons op dat vlak nog steeds verbeteren volgend jaar. De andere teams zitten veel dichter op de limiet, dus dat is 'gratis rondetijd', zoals wij dat noemen."

Bandenleverancier Pirelli houdt testdagen

Niet alleen alle teams zijn druk bezig met de doorontwikkeling van de raceauto’s voor volgend seizoen. Ook Italiaanse bandenleverancier Pirelli is al druk bezig met de banden voor volgend jaar. En een belangrijk onderdeel van deze ontwikkeling is het testen. Verschillende teams helpen de bandenleverancier hierbij.

Alfa Romeo en Ferrari voerden afgelopen weekend al bandentests uit voor Pirelli. Alfa Romeo testte de banden uit op Circuit Paul Ricard, terwijl Ferrari met de banden op hun eigen testbaan in Maranello, Italië reden. 

Tijdens het verdere winterseizoen zullen ook AlphaTauri, Mercedes en Aston Martin banden gaan testen. Zowel droogweerbanden als regenbanden komen aan de beurt. Vooral die laatste banden zullen voor belang zijn voor Pirelli in het voorjaar. 

Gerelateerde artikelen

bet365 maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid

Nieuw bij bet365? Zet €10 in & ontvang €50 aan wedkredieten

Word lid

Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.