De Grand Prix van Las Vegas is het nieuwste circuit op de Formule 1-kalender. De race wordt de derde keer dat de Formule 1 op Amerikaans grondgebied rijdt, nadat eerder in het jaar ook al in Miami en Austin werd geracet. Hoogtijd om eens onder de loep te nemen wat er allemaal kan gaan gebeuren op dit nieuwste circuit.
Heel spannend gaat de race in Las Vegas niet zijn voor het wereldkampioenschap, dat ondertussen al stevig voor de derde keer in handen is van Max Verstappen, maar een spannende race belooft het wel te worden. Verstappen, die dit jaar dominant het ene na het andere record verbreekt in zijn RB19, is ook weer de favoriet voor de overwinning tijdens deze nieuwste race, maar het zal niet van een leien dakje gaan voor de Nederlander. Desalniettemin staat Verstappen momenteel op een quotering van 1.25 voor de overwinning.
De laatste keer dat de Formule 1 neerstreek in Fabulous Las Vegas was in 1982, toen de Caesars Palace Grand Prix er werd verreden. Michele Alboreto won deze race, wat een flinke teleurstelling voor Alain Prost betekende. De Fransman kon daardoor zijn poleposition niet verzilveren en eindigde als vierde.
Deze Grand Prix werd echter op een hele andere baan verreden dan de Grand Prix in Las Vegas aankomend weekend. De Caesars Palace-race werd op een aangelegd veldje voor het beroemde hotel verreden, terwijl de huidige generatie Formule 1-coureurs over onder anderen de beroemde Strip mag racen.
Doordat het een geheel nieuwe baan is dit seizoen, weet nog geen enkele coureur met zekerheid hoe hij deze nieuwe Amerikaanse race precies moet gaan aanpakken. Elke coureur staat voor een flinke uitdaging, wat onverwachte resultaten kan opleveren tijdens het Las Vegas-weekend.
Wat we al wel weten van de Las Vegas Grand Prix is dat er een flink aantal lange rechte stukken in het circuit zitten, waarbij de coureurs vol gas kunnen gaan. Eén van deze lange rechte stukken is over The Strip, waar bijna 2 kilometer lang voluit geracet kan gaan worden. De teams verwachten met weinig downforce de race te kunnen rijden, wat vooral goed nieuws is voor Ferrari, een team dat over het algemeen beter gaat op low downforce-circuits, zoals Monza.
"Las Vegas wordt een goede race", blikte Ferrari-ingenieur Jock Clear al hoopvol vooruit op de Las Vegas-race, volgens Planetsport. "Alles wijst erop dat het een circuit met weinig downforce wordt en daarom hebben we er alle vertrouwen in dat we daar competitief kunnen zijn."
Ook op stratencircuits gaat het team uit Maranello goed dit jaar. Het was zelfs op een stratencircuit, het Marina Bay Circuit in Singapore, waar Carlos Sainz de enige Ferrari-overwinning, en gelijk de enige niet-Red Bull-overwinning, van het jaar wist te pakken.
Ondanks dat Ferrari voor nu de beste papieren lijkt te hebben voor de race in de beroemde stad, waarschuwt Pirelli’s Mario Isola wel dat het asfalt van het stratencircuit ook voor onvoorspelbaarheid kan gaan zorgen. "Het oppervlak zal een mix zijn van het gebruikelijke straatasfalt, vooral op de Strip zelf, maar ook van andere delen die voor de gelegenheid helemaal opnieuw geasfalteerd zijn, wat nog een onbekend element toevoegt", legt Pirelli’s autosportbaas uit, volgens Motorsport.com.
Wat het nog ingewikkelder maakt, is dat er verder geen andere autoklassen, zoals de Formule 2, op het programma staan én het circuit open zal zijn voor het gebruikelijke verkeer voor grote delen van de dag. "Dat betekent dat het oppervlak niet zo ingerubberd zal zijn als gebruikelijk en dus betere grip zal leveren."
Een laatste factor dat nog voor meer onvoorspelbaarheid kan zorgen tijdens het Las Vegas-weekend is de kou. Las Vegas ligt in de Mojave-woestijn, wat betekent dat het er ’s avonds flink kan afkoelen. De race wordt in de avonduren gereden om zo de coureurs van de hitte te ontzien, maar dat betekent wel dat de banden flink zullen afkoelen. En banden hebben temperatuur nodig om grip te kunnen houden op het wegdek.
Kortom, er zijn een aantal factoren die de race in Las Vegas extra spannend kunnen maken dit weekend. We gaan op 19 november 7 uur ’s ochtends Nederlandse tijd zien wie van de twintig coureurs er het beste met al deze factoren om kan gaan.
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.