Het Formule 1-circus heeft Europa verlaten, en strijkt de komende weken in Azië neer. Eerste stop: Singapore. We nemen daarom een klein kijkje in de geschiedenis van races op het Marina Bay Street Circuit.
De race van dit weekend vindt plaats in de avonduren op het stratencircuit van Marina Bay. Met hoge temperaturen en een nog hogere luchtvochtigheid, is de race op Singapore één van de zwaarste races van het seizoen. Gaat het Max Verstappen lukken om op dit uitdagende circuit zijn elfde overwinning op rij te pakken?
De kans dat Verstappen dit weekend de winst pakt is momenteel 1.25. De enige coureur die enigszins in de buurt komt van Verstappen is teamgenoot Sergio Pérez, die op een quotering van 10.00 staat voor de zege.
De Marina Bay Street Circuit is echt een uitdagend circuit, en niet alleen vanwege het klimaat in Singapore. Een uitdagend circuit zorgt natuurlijk voor spectaculaire races, en er is daarom ook behoorlijk wat spektakel al geweest op de straten van Singapore.
De eerste editie van de Grand Prix van Singapore werd al in 1966 gehouden. De Grand Prix was niet alleen de eerste Formule 1-race in Azië, maar ook de allereerste nachtrace. Met de hoge temperaturen die het stadstaatje niet onbekend zijn, is het niet zo gek dat de F1 hier voor een nachtrace heeft gekozen.
De F1-race vond toen echter nog niet rondom Marina Bay plaats. Van 1966 tot aan 1973 werd de race gehouden op Thomas Road, midden in de binnenstad. Het was om die reden ook dat de race na 1973 niet meer werd gereden, want het werd veel te gevaarlijk door het toenemende verkeer. De baan zelf bleek daarnaast ook niet meer veilig genoeg tijdens de laatste twee races. Het zou tot 2008 duren voordat de Grand Prix weer op de F1-kalender terug zou keren.
In 2008 keerde de Formule 1 terug op Singapore en dat zorgde gelijk voor een gedenkwaardige race. Ferrari’s Felipe Massa had tijdens de kwalificatie de poleposition gepakt, op de voet gevolgd door Lewis Hamilton. Massa leek in de beginfase van de race ook zijn poleposition te kunnen verzilveren, maar een safety car gooide roet in het eten. Tijdens deze safety car, de baan op geroepen na een crash van Nelson Piquet Jr., ging Massa de pitstraat in, maar chaos brak uit bij het team van Ferrari. De pit crew liet Massa te vroeg wegrijden, waardoor de brandstofslang nog aan de auto vast zat. Felipe Massa kreeg er een straf voor, en kwam hierdoor achteraan het veld terecht. Uiteindelijk won Fernando Alonso.
In de jaren na de race begonnen er geruchten rond te gaan dat Nelson Piquet Jr. expres zijn auto had gecrasht, om zo teamgenoot Alonso aan de overwinning te helpen. De FIA deed onderzoek en Piquet Jr. gaf toe dat Renault hem had opgedragen om opzettelijk zijn auto in de muur te parkeren. Dit leed uiteindelijk tot een aanklacht tegen Renault voor race fixing: het expres proberen te beïnvloeden van de uitslag van een race.
Nadat de controverse rondom Renault weer een beetje was gaan liggen, was het in recentere jaren op de Grand Prix van Singapore ook niet saai. Zo kwam tijdens de Grand Prix van 2016 Max Verstappen oog in oog te staan met een enorm reptiel. Een varaan wist tijdens de vrije training de baan op te kruipen. Verstappen meldde het overstekende dier aan zijn race-ingenieur die daarop antwoordde: “face to face with Godzilla, mate?”. Zowel de varaan als de coureurs bleven ongedeerd tijdens het bezoek van Godzilla.
Ook het jaar daarop was het raak qua spektakel. De race van 2017 begon zelfs al gelijk spectaculair. Een botsing tussen Verstappen, Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel, alledrie aan de leiding van het veld, zorgde er gelijk voor dat de drie coureurs al voor het einde van de eerste ronde uit de race lagen. Een goede start van Verstappen en Räikkönen, toen nog Ferarri-coureur, en een verdedigende Vettel, eveneens rijdend voor Ferrari, zorgde uiteindelijk voor een Ferrari-sandwich voor Verstappen en een botsing tussen Räikkönen en Vettel. Räikkönen spinde hierdoor van de baan af en nam Verstappen en Alonso met zich mee. Vettel kwam even later op de baan achteruit stil te staan. Uiteindelijk konden alle drie de coureurs de race niet uitrijden en ging Lewis Hamilton er met de winst vandoor.
Ondanks dat Verstappen altijd goed scoort op de straten van Singapore, heeft de Nederlander de Grand Prix van Singapore nog nooit gewonnen. Vorig jaar kwam niet hoger dan P7, toen Red Bull een zeldzaam slecht weekend had. Een berekeningsfout voor de brandstof tijdens de kwalificatie zorgde ervoor dat Verstappen geen representatieve snelle ronde kon rijden en als achtste moest starten. Een verremming tijdens de Grand Prix zelfde zag ertoe dat Verstappen zijn inhaalrace weg moest gooien en genoegen moest nemen met een zevende finishplaats. De Nederlander zal er vast en zeker gebrand op zijn om dit weekend wel die winst te pakken.
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.