Max Verstappen behaalde al acht overwinningen op rij voor de zomerstop, maar zal ook zeker de race van dit weekend op zijn naam willen schrijven: de Grand Prix van Nederland. Verstappen wist tijdens de vorige twee edities ook al de trofee in handen te krijgen. De voorspelde regen kan de race spannender maken, en misschien wel voor historisch spektakel zorgen. Zandvoort heeft namelijk wel vaker voor historische momenten en verrassingen gezorgd.
Verstappen is op dit moment niet te stoppen, met tien overwinningen in twaalf races dit seizoen, maar de voorspelde regenbuien kunnen ervoor zorgen dat de Nederlander dit jaar wat harder moet gaan strijden om de winst op zijn thuiscircuit veilig te stellen. Verstappen staat momenteel op een kans van 1.25 voor zijn derde Nederlandse overwinning in drie jaar tijd. Zijn naaste concurrent is teamgenoot Sergio Pérez met een quotering van 10.00.
Circuit Zandvoort organiseert al sinds 1952 Formule 1-races, maar heeft lange tijd niet op de kalender gestaan. In 2021 kwam daar een einde aan toen er na 36 jaar weer een race plaats vond in de duinen van Zandvoort. Ondanks de lange afwezigheid heeft het Nederlandse circuit wel een lange en boeiende geschiedenis.
Het circuit van Zandvoort werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gebouwd. De beginjaren van het circuit waren niet de meest spannende jaren, omdat de ene na het andere team wist te domineren op het circuit, zonder dat er veel strijd om de overwinningen plaatsvond. In 1952 en 1953, domineerde Ascari het circuit voor zijn team Scuderia Ferrari. Deze dominantie werd gevolgd door op elkaar volgende Mercedes-overwinningen tijdens de rest van de jaren vijftig.
In 1967 werden de races in Zandvoort wat spannender. Het was tijdens deze Grand Prix dat de drie liter Cosworth Double Four Valve (DFV)-motor zijn debuut maakte in Formule 1. De legendarische rijder Jim Clark reed deze motor naar zijn eerste overwinning. Het zou uiteindelijk de eerste overwinning van 155 worden voor de DFV-motor.
Circuit Zandvoort heeft zeker geen tekort aan legendarische namen die op het asfalt in de duinen hebben gestreden voor de overwinning.
Zo was het op Zandvoort dat de Britse autocoureur James Hunt zijn eerste overwinning pakte in 1975. Dankzij een slimme zet van Hunt om al snel van de regenband naar de slicks te wisselen, zodra de baan ook maar een beetje was opgedroogd, wist Hunt de leiderspositie op de baan te bemachtigen. Niki Lauda, Hunts rivaal tijdens zijn verdere carrière, kon de Brit niet meer inhalen en moest genoegen nemen met een tweede plaats, en finishte op maar één seconde afstand.
De Canadese autocoureur Gilles Villeneuve heeft ook voor een historische race gezorgd op circuit Zandvoort. In 1979, toen Villeneuve de race leidde, sloeg namelijk het noodlot toe. Een lekke band zorgde voor niet één maar twee spins van de Canadees. De eerste spin wist Villeneuve nog wel op te vangen, maar de tweede spin zorgde ervoor dat de coureur langs de baan strandde. Dit betekende echter niet einde oefening voor Villeneuve. De Canadese coureur wist al gauw zijn auto weer achteruit de baan op te rijden, en met één hand in de lucht om de andere coureurs op de baan te waarschuwen, reed de Canadese coureur zijn Ferrari terug naar de pitstraat. De auto kwam er die dag wat minder goed vanaf, maar Villeneuve werd gezien als een held door zijn team.
Niet alleen eerste overwinningen werden geboekt op Zandvoort. Ook laatste overwinningen vonden er plaats, en maar weinigen zo spectaculair als de laatste winst van Niki Lauda. Tijdens de Nederlandse Grand Prix in 1985, klom Lauda al van de tiende naar de vijfde plaats op de baan tijdens de allereerste ronde. Teamgenoot Alain Prost reed vlak voor Lauda maar een desastreus lange pitstop van Prost zorgde ervoor dat de Oostenrijkse coureur de leidende positie op de baan verloor aan Lauda. De laatste tien rondjes zorgde voor echt race-spektakel, waarin Prost langzaam steeds dichter bij Lauda wist te komen. Uiteindelijk wist Niki Lauda als eerste, en voor de laatste keer tijdens zijn carrière, over de finish te komen.
Met de terugkeer van Zandvoort op de Formule 1-kalender twee jaar terug, is een nieuw tijdperk voor het circuit aangebroken. Het eerste jaar terug op Zandvoort werd al gelijk een historische race, doordat Max Verstappen als eerste Nederlander ooit de Grand Prix van Nederland wist te winnen. Het tweede jaar was wat minder spannend, omdat ook toen Verstappen makkelijk naar de overwinning reed. Met voor het eerst regen op komst, zal dit jaar wel eens een spannendere race kunnen gaan worden.
Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.