Nadat vorig jaar Max Verstappen in Japan te horen kreeg dat hij voor de tweede keer wereldkampioen was geworden, keert de Nederlander, samen met het hele F1-circus, weer terug op Suzuka. Op het geliefde circuit heeft Verstappen dit weekend nog geen kans om zijn derde titel binnen te slepen, maar gaat de Nederlandse coureur dit weekend wel voor nog meer historie zorgen tijdens de Grand Prix van Japan?
Het raceweekend in Singapore ging niet zoals Max Verstappen had gehoopt. Een tegenvallende kwalificatie, waarschijnlijk veroorzaakt door een verkeerde afstelling van de auto op het high downforce-circuit met lange, rechte stukken, resulteerde in een P11-startplaats. Pech met de timing van de safety cars zorgde ervoor dat Verstappen met een P5 genoegen moest nemen. De Nederlander zou er daarom wel op gebrand zijn om revanche te namen in Japan, wat een spectaculaire race kan opleveren.
Door de pech in Singapore voor Red Bull, is het wereldkampioenschap ook nog niet helemaal over en Verstappen moet nog even wachten voordat hij voor de derde keer feest kan gaan vieren. Dit weekend in Suzuka heeft de Nederlander een kans van 1.28 om de winst binnen te slepen, en zo nog meer richting die derde titel te gaan.
Met een Verstappen en Red Bull uit op revanche, is er dus een behoorlijke kans dat ook dit weekend geschiedenis zal worden geschreven op Suzuka. Maar voor het circuit is dat niet de eerste keer. Er zijn al aardig wat onvergetelijke momenten geweest op het geliefde F1-circuit.
Ga snel naar:
Hunt en Lauda vechten om de titel op de Fuji Speedway
Prost en Senna gaan samen de baan af
Massa en Hamilton komen elkaar tegen
Suzuka: het circuit waar wereldkampioenschappen gewonnen worden
De Grand Prix van Japan wordt sinds 1976 verreden. Toen vond de race nog niet op het Suzuka Circuit plaats, maar op de Fuji Speedway. Dit snelle circuit zorgde tijdens het eerste jaar gelijk voor een gedenkwaardige race.
Oostenrijkse coureur Niki Lauda leidde bij de aanvang van de race het kampioenschap met drie punten op titelrivaal James Hunt. Het was echter het Japanse weer dat er uiteindelijk voor zorgde dat Lauda de titel niet mee naar huis kon nemen. Aan de start van de race regende het zo hard dat het water als een soort rivier over de baan heen liep. De race ging uiteindelijk wel van start, maar al na twee rondes ging Lauda weer de pits in om uit de race te stappen. Lauda wilde niet zijn leven wagen voor een titel.
Hunt dacht daar echter anders over, en bleef wel op de baan. Het leek een makkelijke overwinning te worden voor de Britse coureur, maar hij verloor tegen het einde van de race toch posities toen de baan langzaam opdroogde. Uiteindelijk wist Hunt als derde te finishen, maar het was genoeg om het kampioenschap op zijn naam te schrijven.
In 1977, werd er nog een tweede Japanse Grand Prix op de Fuji Speedway gereden, maar daarna kwam de Formule 1 tot 1987 niet meer terug op Japanse bodem.
Vanaf 1987 staat de Grand Prix van Japan weer op de F1-kalender. Tot op de dag van vandaag wordt de race verreden op het Suzuka Circuit, behalve in de seizoenen van 2007 en 2008. Tijdens die twee jaar werd de Japanse Grand Prix voor de laatste twee keer op de Fuji Speedway verreden.
Het was op de Grand Prix van Japan dat McLaren-teamgenoten Alain Prost en Ayrton Senna elkaar steeds tegenkwamen. Er was een behoorlijke rivaliteit tussen de coureurs, wat tot een hoogtepunt kwam tijdens de Japanse race in 1989. Senna probeerde toen om Prost in te halen in de Casio-chicane, maar de Franse coureur liet de deur niet voor de Braziliaan openstaan. Prost stuurde juist naar Senna toe, waardoor de coureurs elkaar raakte en samen de baan af gingen.
Hard rijden lijkt een kenmerk te zijn van de Grand Prix in Japan, want niet alleen Prost en Senna gingen samen de baan af, ook titelrivalen Felipe Massa en Lewis Hamilton raakten elkaar in de race van 2008. Hamilton begon de race met een slechte start en tijdens de eerste bocht duwde de Britse coureur verschillende andere coureurs de baan af door een zogenoemde lock up. Ook Massa werd daarbij geraakt. Beide coureurs kreeg een straf voor hun acties, waardoor Massa niet hoger finishte dan een zevende plaats en Hamilton op een twaalfde plek eindigde.
De Grand Prix van Japan is niet alleen maar een plek van ongelukken en botsingen. Het was ook de plek waar Michael Schumacher, in zijn woorden, de race van zijn leven reed. Schumacher won op Suzuka het 2000 wereldkampioenschap won door rivaal Häkinnen in ronde 31 in te halen en niet meer voorbij te laten.
Ook Max Verstappen hoorde op Suzuka dat hij voor de tweede keer wereldkampioen was, 22 jaar na dat Schumacher er met de titel vandoor ging. Het was een erg verwarrende bekendmaking, want het was onduidelijk of er wel volledige punten zouden worden gegeven voor de onderbroken race. Uiteindelijk bleek dat wel het geval, en mede dankzij een vijf second-straf voor Leclerc, werd Verstappen voor de tweede keer wereldkampioen.
Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.