Max Verstappen reed een zo goed als perfect weekend in China, en al is Miami natuurlijk een totaal andere baan met andere omstandigheden, lijkt de Nederlander ook daar weer onverslaanbaar.
De sprintzege, de poleposition, en overwinning in de Grand Prix zelf. Alles, op de snelste ronde na, was voor Verstappen. Het moge duidelijk zijn dat Verstappen de orde weer hersteld heeft nadat hij in Australië uitviel.
Wat | Grand Prix van Miami |
Waar | Miami, Verenigde Staten |
Wanneer | Zondag 5 mei 2024, 22:00 - 00:00 uur |
Waar te zien | F1TV, Viaplay |
Odds |
Reeds na dertien ronden had Verstappen al een voorsprong van tien seconden op zijn teamgenoot weten op te bouwen. Halverwege de race ging die voorsprong echter in rook op vanwege twee Safety Cars, maar ook na de tweede herstart was de Nederlander alweer snel uit het zicht van zijn rivalen verdwenen.
"Die aanpassing die we na de sprintrace doorvoerden maakte het nog wat makkelijker om te rijden, vooral met de exits van de bochten, en dan kun je ook wat beter op de banden letten", zei Verstappen na de race bij Viaplay.
Verstappen vond zelf dat de Grand Prix van China niet helemaal zonder fouten was verlopen. "De eerste herstart ging heel erg goed, en de tweede eigenlijk ook, maar toen verremde ik me in bocht 6. Ik blokkeerde een heel klein beetje, maar de herstart zelf gingen allemaal wel goed."
Aan het einde van de race maakte de drievoudig kampioen zich nog even zorgen om zijn banden. "Er lag iets van debris van een andere auto, dus als je daar met ruim 300 kilometer per uur overheen rijdt met oude banden, kan het natuurlijk heel snel door het rubber snijden. Ik wilde dus wel even aankondigen: ik ben eroverheen gereden, dus houd het even in de gaten", aldus een tevreden Verstappen.
"Deze baan is heel zwaar voor de banden, vooral linksvoor, dus dat moet je altijd managen, maar terwijl ik aan het managen was, liep ik toch nog vier tot vijf tienden uit op de rest, dus dan zit het wel goed, denk ik."
In de slotronde had Verstappen weer zo'n grote marge weten op te bouwen dat hij nog even kon spelen met zijn wagen. "Ik zei tegen GP (engineer Gianpiero Lambiase, red.): kijk even op de onboard", aldus een lachende Verstappen, die zijn eerste Grand Prix-overwinning vierde met een fraaie slide bij het uitkomen van de hairpin.
"Een Formule 1-auto is natuurlijk niet gemaakt om te driften. Als het een rally-auto was geweest, kun je hem helemaal dwars gooien, maar dat is in een Formule 1-auto wat lastiger. We lagen natuurlijk heel ver voor, dus een beetje lol hebben mag dan wel", zei Verstappen tot slot.
"Het was een heel erg turbulente race en de Safety Cars husselden het resultaat ook een beetje door elkaar. Twee ronden voor het einde van de race wankelden we nog een beetje toen Max over een stukje carbon reed. Gelukkig ging alles goed, en was het weer een overtuigende overwinning van Max", begon Marko over de GP van China.
Zowel Verstappen als Perez stonden op het podium en ook dit seizoen lijkt weer op alle fronten naar Red Bull te gaan. "De prestatie van het team was ook goed, en ik vond dat Pérez ongelukkig was met de timing van de eerste Safety Car. Ik denk dat Pérez zonder de Safety Car-periodes nog tweede had kunnen eindigen", aldus de Oostenrijker.
"Tweestoppers, driestoppers, éénstoppers, het kon allemaal", zei Marko lachend. "Toch zaten we met Max aan de veilige kant."
Marko is enorm content met de Nederlander. "We hebben een uitstekend pakket, en Max rijdt foutloos, heeft veel zelfvertrouwen, en hij weet het overzicht volledig te behouden tijdens de race. Hij houdt de banden ook sterk onder controle, dus ik denk dat we weer aan de wereldtitel kunnen gaan denken. Ik denk dat Max bij de absolute grootheden hoort, en vergeet niet dat hij later dit seizoen ook nog 27 moet worden."
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.