Red Bull Racing en Honda hebben laten zien dat ze een winnende combinatie kunnen zijn, maar het is helemaal niet zeker hoe lang deze gouden samenwerking nog blijft bestaan.
Wat: Formule 1 - seizoen 2023
Waar: 23 circuits over de gehele wereld
Wanneer: zondag 5 maart 2023 - zondag 26 november 2023
Waar te zien: Viaplay
Odds op de wereldtitel: Max Verstappen 1.72, Lewis Hamilton 4.00, Charles Leclerc 6.00, George Russell 9.00, Carlos Sainz 26.00
Helmut Marko constateert dat er op dit moment een gespannen relatie bestaat tussen Red Bull Racing en Honda, en de topman van Red Bull wil niet al te veel kwijt over de toekomst.
Honda heeft zich ingeschreven voor het seizoen 2026, maar het huwelijk tussen de twee staat op losse groeven. De Oostenrijkse renstal kijkt naar mogelijke andere partijen.
In 2026 wil de Japanse motorleverancier volledig terugkeren naar de Formule 1, maar of dit met Red Bull gaat zijn is nog onzeker.
"Het is een gespannen situatie met een hoop geschiedenis", zegt Marko daarover in een interview met Auto, Motor und Sport. "Toen Honda twee jaar geleden aankondigde dat ze zouden stoppen, zouden we in eerste instantie niets hebben gekregen. Honda wilde zelfs de bestaande motor niet leveren. We konden dat geleidelijk omtoveren naar de samenwerking zoals we die vandaag de dag kennen."
Volgend jaar heeft Verstappen nog gewoon een Honda achterin liggen en als de Nederlander volgend jaar weer wereldkampioen weet te is de quotering 1,72, terwijl als rivaal Lewis Hamilton in 2023 wereldkampioen wordt, de quotering 4.00 is.
De Oostenrijker zegt dat eigen Red Bull Powertrains nog steeds een doel is. "Tegelijkertijd hebben we om onze toekomst gewaarborgd door onze eigen motorenfabriek op te zetten."
Door de komst van de nieuwe reglementen werd het eenvoudiger om een eigen motorfabriek te beginnen. Het elektrische gedeelte is op dit moment de bottle-neck.
"Toen het tijd werd om te bepalen wie wat zou doen vanaf 2026, werd het moeilijk. Men dacht dat Honda alleen het elektrische deel zou doen, maar we konden geen overeenstemming bereiken."
Het is momenteel nog onduidelijk wie het technische gedeelte gaat verzorgen. Honda lijkt geen kandidaat te zijn, maar Marko is daar nog onduidelijk over. "Wie weet, we gaan snel een beslissing maken."
In de afgelopen tijd gingen de namen van andere verschillende partijen rond in de media. Met name de naam van Ford kwam naar voren. "We gaan het wel zien. Als je geen batterijproductie in je eigen bedrijf hebt, zul je moeten terugvallen op andere bronnen. En er zijn al fabrikanten die dat kunnen."
Het heeft er dus veel van weg dat Honda op zoek moet naar een nieuwe partner. Als de Japanse motorproducent niet samenwerkt met Red Bull, kan Honda vanzelfsprekend ook niet samenwerken met Alpha Tauri.
"Wanneer Honda terugkomt, hebben ze een topteam nodig. Dat kan AlphaTauri niet zijn. Als ik rondvraag, wil elke motorenfabrikant, van Audi tot Renault, een tweede team. Er is niet veel over voor Honda", sluit Marko af.
Formule 1 Alonso verwacht dat het veld in 2023 dichter bij elkaar zit
Verstappen neemt eindelijk zijn wereldbeker in ontvangst
De teambaas van Red Bull, Christian Horner geeft aan dat zijn team zeker last zal krijgen van de beperktere tijd in de windtunneltijd. Een gevolg van het overschrijden van het budgetplafond door de Oostenrijkse renstal.
Echter is het nu een kwestie van slim denken en aanpassen, zodat er zo effectief mogelijk kan worden omgegaan met de tijd die de Oostenrijkse renstal wel heeft.
Horner geeft aan dat deze staf zeker een extra uitdaging is voor Red Bull, maar het hoeft niet de resultaten te beïnvloeden. "Natuurlijk zal het een effect hebben. Het beperkt je ontwikkelingsmogelijkheden. Het betekent gewoon dat we slimmer moeten denken en selectiever moeten zijn in wat we testen en uitvoeren, maar we moeten ons gewoon aanpassen."
Horner wijst erop dat deze situatie ook positieve kanten heeft. "Wat we zijn kwijtgeraakt qua windtunneltijd, hebben we gewonnen aan motivatie en ik denk dat we gewoon door moeten gaan, onze hoofden naar beneden moeten houden en ons best moeten doen", aldus Horner.
"Je moet je daaraan aanpassen', legt Horner uit. "Je kunt niet hebzuchtig zijn. Elke run telt en het speelt nog meer een rol als je denkt dat we twintig procent minder hebben dan Mercedes qua windtunneltijd. Dat is een aanzienlijke hoeveelheid, maar als één team het aankan, zijn wij het", sloot de teambaas van Red Bull af.
Als Charles Leclerc, de nummer twee van het afgelopen seizoen volgend jaar wereldkampioen wordt is 6.00 de quotering, terwijl zijn teamgenoot bij Ferrari, Carlos Sainz een quotering heeft van 26.00 in dezelfde markt.
Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.