Ga door naar content
nl-nl GA NAAR bet365 Sports
Red Bull
  1. Formule 1

Red Bull’s verminderde windtunneltijd kan nog consequenties op lange termijn hebben

Afgelopen jaar werd Red Bull gestraft voor het breken van de cost cap, met verminderde tijd in de windtunnel. Alhoewel er op dit moment nog geen nadelen te zien zijn voor het team, kan deze straf, volgens teambaas Christian Horner, op de lange termijn nog wel eens consequenties hebben voor de ontwikkeling van de Red Bull-auto. 

WatFormule 1 - seizoen 2023 
Waar23 circuits verspreid over de gehele wereld
WanneerZondag 5 maart 2023 - zondag 26 november 2023
Waar te zienViaplay en F1TV
Odds op de wereldtitelMax Verstappen 1.25
Fernando Alsonso 11.00
Charles leclerc 13.00
Lewis Hamilton 13.00
Sergio Perez 17.00

Red Bull’s cost cap breach 

Het was hét schandaal afgelopen seizoen in de pit box: het team van Red Bull Racing had de voor dat seizoen ingestelde cost cap overschreden. Uiteindelijk bleek het om een bedrag van 1,8 miljoen pond te gaan, wat de Oostenrijkse renstal te veel had uitgegeven. Het geld werd echter niet aan de ontwikkeling van de nieuwe auto uitgegeven, maar zat heel erg anders: in de catering. 

“Catering binnen Red Bull is altijd al een voordeel geweest dat werd aangeboden door de [Red Bull] group,” legde Christian Horner vorig jaar uit, volgens Autosport.com, na alle grappen dat Red Bull hun werknemers te veel eten had gegeven dat jaar. “Een voordeel van werken binnen de Red Bull group was dat gratis eten en drinken er altijd was voor werknemers.” 

“Daarom, als iets van een Red Bull policy, zagen we het als een kostenpost die niet meetelde voor de cost cap. Agressief, maar wij dachten dat het acceptabel was.” 

De FIA was het echter niet met Horner en Red Bull eens en gaf het team uiteindelijk een boete van 7 miljoen dollar en 10% minder tijd in de windtunnel. Tijd in de windtunnel is hoe een team hun auto kan testen en ontwikkelen, voorafgaand aan de officiële testdagen en het nieuwe seizoen. 

Red Bull nog steeds de beste auto van het veld

Ondanks de opgelegde straf, lijkt het er op dit moment niet op dat Red Bull erg veel last heeft van de verminderde windtunneltijd. Het Oostenrijkse team was dominant op de openingsrace in Bahrein, waar regerend wereldkampioen Max Verstappen als eerste over de finishlijn kwam. Teamgenoot Sergio Pérez eindigde als tweede. 

Horner denkt dat de dominante auto het resultaat is van een boost in motivatie van het team. “Ik denk dat [de verminderde windtunneltijd, red.] iedereen meer heeft laten focussen, en het bevordert efficiëntie” vertelt de teambaas aan Motorsport.com. “Wat we verloren hebben qua windtunneltijd, hebben we erbij gekregen qua motivatie.”

Langetermijnconsequenties?

Alhoewel er nu geen vuiltje aan de lucht lijkt voor Red Bull, denkt Horner dat op de lange termijn er nog wel eens consequenties kunnen zijn voor de ontwikkeling van de auto. 

“Het is iets wat je over 12 maanden moet zien, omdat het niet alleen over de auto van dit jaar gaat, het gaat ook over de auto van volgend jaar,” legde Horner uit aan Motorsport.com. “Ik denk dat het uiterst positieve voor ons is dat we niet hoeven te dealen met een fundamenteel probleem dat al onze middelen en tijd op slokt.” 

“Het was vitaal voor ons dat we goed met de straf konden omgaan,” vervolgt Horner aan Motorsport.com, “en om een solide startpunt te hebben. Het team heeft daarin heel goed werk verricht.” 

De straf is nog een verder negen maanden van toepassing op Red Bull, dus het team moet slimme keuzes maken hoe ze de auto zo goed mogelijk kunnen blijven ontwikkelen, zonder ook de ontwikkeling van de auto van volgend jaar in gevaar te brengen. Vooral als de 2024-regulaties van de Formule 1 veranderen, kan dat nog wel eens nadelig uitpakken voor Red Bull. 

“We verwachten stabiele regulaties, maar, natuurlijk, is het een nadeel, een handicap,” zegt Horner verwijzend naar de weinige windtunneltijd, tegen Motorsport.com. “We hebben 15% minder dan [Ferrari] en 20% minder dan Mercedes, en zo verder. Dat is een groot verschil.” 

Voorlopig staat Red Bull nog wel op een kans van 1.20 om voor het tweede jaar op rij het constructeurskampioenschap te winnen. 

Gerelateerde artikelen

bet365 maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid

Nieuw bij bet365? Zet €10 in & ontvang €50 aan wedkredieten

Word lid

Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.