Onlangs is bekend geworden dat Red Bull Racing een samenwerking aan gaat met de Amerikaanse motorfabrikant Ford en dus niet Porsche zoals lang werd gespeculeerd.
Wat | Formule 1 - seizoen 2023 |
Waar | 23 circuits over de gehele wereld |
Wanneer | zondag 5 maart 2023 - zondag 26 november 2023 |
Waar te zien | Viaplay |
Odds op de wereldtitel | Max Verstappen 1.72 Lewis Hamilton 4.00 Charles Leclerc 6.00 George Russell 9.00 Carlos Sainz 26.00 |
Max Verstappen, de nummer één coureur van Red Bull Racing vindt het belangrijk dat de Oostenrijkse renstal de samenwerking is aangegaan met autofabrikant Ford, zo laat hij weten aan Viaplay.
De Nederlandse coureur is, net als teambaas Christian Horner, overtuigd van de eigen kracht van zijn team, maar ziet ook dat een samenwerking met Ford ook zo zijn voordelen biedt.
"Wij zijn natuurlijk enorm blij dat ze bij ons instappen", aldus Verstappen tijdens de presentatie van de nieuwe RB19. "Ford heeft natuurlijk al heel veel bereikt in de Formule 1. We kijken er echt wel naar uit en ik denk ook wel dat het heel belangrijk is, dat we nu al beginnen in 2023. 2026 klinkt misschien ver weg, maar een jaar gaat ook zo weer voorbij en we willen natuurlijk ook goed voorbereid zijn."
Nadat de deal met Porsche op niet uitliep leek het er even op dat Red Bull geheel zelfstandig een motor moest bouwen, maar met de komst van Ford is daar dus nu verandering ingekomen. "We zeiden in het begin dat het niet hoefde (een autofabrikant aantrekken, red.), maar ik denk wel dat het uiteindelijk belangrijk is om een grote naam erbij te hebben. Die hebben we nu gevonden in Ford."
Red Bull Racing zou ook zonder hulp van een autofabrikant een 'power-train' kunnen bouwen, maar de samenwerking met het Amerikaanse Ford brengt voordelen met zich mee, zei Christian Horner tegen Motorsport.com.
Horner vindt die samenwerking tussen Red Bull Powertrains en Ford een strategische verrijking voor de Oostenrijkse renstal. "Zouden we het zonder Ford hebben gekund? Ja. Maar worden we er beter van met Ford? Absoluut. Ze zijn gelijkgestemd in hun aanpak. Het is een commerciële en technische uitwisseling en we zijn erg blij met het resultaat."
Het is natuurlijk nog maar de vraag hoe groot Ford's rol zal zijn bij de bouw van de motor. Horner verzekert dat Red Bull zeer betrokken zal zijn. "Ik denk dat er de komende drie jaar een levendige uitwisseling van kennis zal zijn, vooral op het gebied van elektrische aandrijving, en Ford heeft miljarden dollars geïnvesteerd in het elektrificeren van sommige van zijn producten."
Vooral elektrische kennis van Ford zou Red Bull vooruit moeten kunnen helpen, denkt Horner. "We voelden dat we een zwakke plek hadden op dat gebied. Maar ik geloof dat we door samen te werken met Ford in staat zijn om op gelijke voet te staan met de andere fabrikanten zonder deze zwakte te hebben gezien de grootte, diepgang en kracht van Ford."
Horner vindt wel dat Ford niet alleen op elektrisch gebied haar steentje bij zal moeten dragen. "Ik denk niet dat het zo eenvoudig is. Het gaat om technische samenwerking tussen de bedrijven en misschien is er een verbrandingstechnologie waar wij ook van kunnen profiteren."
"Ik denk dat het een uitwisseling van informatie en ideeën is. Vooral met de uitdaging die 2026 met zich meebrengt, kan dat alleen maar gunstig zijn als je denkt aan de honderdduizenden mensen die bij Ford werken."
Ernest Knoors, voormalige ingenieur van onder meer Ferrari en BMW is enthousiast over de samenwerking tussen Red Bull Racing en Ford. Hij vindt het een logische keuze van de twee om samen te bouwen aan de krachtbron voor 2026.
Knoors ziet een voordeel bij het voeren van de bedrijfshouding. "Ford heeft niet de eisen gesteld zoals Porsche wel deed. Porsche wilde zeggenschap, wilde meepraten en meebeslissen met de helft van de aandelen. Dat heeft Ford niet als eis op tafel gelegd, dus ze komen eigenlijk met een grote zak geld, misschien met een beetje knowhow en laten Red Bull nog steeds de beslissingen nemen. Dat is, denk ik, het meest aantrekkelijke hieraan", aldus de ingenieur tegen Viaplay.
Tom Coronel valt op dat het knap is dat Red Bull zo snel schakelde na het niet-doorgaan van de deal met Porsche. "Dat is ook echt Red Bull eigen, hè. Dat ze gewoon snel kunnen schakelen als team en niet dat bureaucratische van hoofdvergadering naar hoofdvergadering."
"Er zijn gewoon twee man die bepalen en dan blijven ze ook die snelheid houden. Dat wilden ze niet kwijt en dat is ook een heel belangrijke reden waarom ze tegen Porsche zeiden: nee, dit gaan we gewoon niet doen."
Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.