De RB19 heeft het team van Red Bull dit jaar veel succes opgeleverd. Het Oostenrijkse team wist elke Grand Prix, behalve die in Singapore, te winnen in 2023, wat hen ook de winst in het coureurs- en constucteurskampioenschap opleverde. Ondanks dit succes wil Red Bull niet precies dezelfde auto en concept gebruiken voor het volgende seizoen.
Met een Red Bull-bolide die elke race zo’n beetje lijkt te winnen, is het verleidelijk om precies hetzelfde concept naar het volgende seizoen mee te nemen. Het team van Red Bull is echter tegen dit idee, vooral omdat de concurrentie, met name McLaren, steeds dichterbij lijkt te komen. Van Ferrari en Mercedes wordt verwacht dat ze ook deze winterstop flinke stappen vooruit zullen zetten, dus de auto niet doorontwikkelen deze winter kan Red Bull zich niet permitteren.
Paul Monaghan, hoofdingenieur bij Red Bull, heeft onthuld dat het team niet radicaal zal afwijken van het huidige ontwerp voor de auto van 2024, maar dat het wel winst moet boeken om hun naaste rivalen ook volgend jaar op afstand te kunnen houden.
"Het zou verkeerd van ons zijn om het bijltje erbij neer te gooien, want onze tegenstanders komen steeds dichterbij," zei hij, tegenover Motorsport.com. "Maar de regels zijn vrij streng vergeleken met wat we in voorgaande jaren hadden en met vorige generaties auto's, waar we iets meer konden doen en dingen konden verplaatsen.”
Monaghan waarschuwt dus dat de RB20 niet totaal anders kan zijn van de RB19, iets wat misschien wel in het voordeel van Red Bull kan uitpakken, gezien het succes van de huidige bolide. "Het zou je misschien niet verbazen als ik zou zeggen dat het (de auto van 2024, red.) een evolutie van de huidige auto zal zijn, want het zou een beetje dom zijn om dit concept weg te gooien”, aldus de ingenieur bij Motorsport.com. "Maar we moeten ook vooruitgang boeken. We moeten wat (snellere, red.) rondetijden vinden. De tegenstanders zitten ons op de hielen en als zij een stap zetten, kunnen wij maar beter een grotere stap zetten.”
Ondanks dat de ingenieur waarschuwt dat het team scherp moet blijven bij het doorontwikkelen, heeft de RB19 wel al veel informatie opgeleverd voor de volgende bolide. "Maar veel van de lessen en voordelen van de huidige auto komen terug in de auto (de RB20, red.) en dan zullen we volgend jaar vanaf Bahrein zien of we het goed genoeg hebben gedaan."
Eén voordeel heeft Red Bull wel met het ontwerp van de auto voor 2024 in vergelijking tot die van 2023: de Oostenrijkse renstal zal meer windtunnel-tijd hebben dan het had voor de RB19. Vorig jaar had Red Bull te maken met een windtunneltijdstraf vanwege het overschrijden van de budget cap. Die straf heeft het team nu netjes uitgediend, waardoor ze voor het volgende seizoen weer meer tijd in de windtunnel krijgen.
Ondanks de tegenslag die de straf voor het Red Bull-team was, denkt Monaghan wel dat de beperkingen waar het team vorig jaar mee te maken kreeg, het team hebben geleerd om ongelooflijk efficiënt te werken.
"Het dwong ons opnieuw te kijken naar de efficiëntie waarmee we testen in de windtunnel en in CFD", zei hij. "En hoewel iedereen een beperking heeft, wil iedereen efficiëntie, dus dat zorgde ervoor dat we een aantal kleine verbeteringen moesten doorvoeren. Ik denk niet dat ze revolutionair zullen zijn, maar elk van die verfijningen zullen we als ons voordeel beschouwen omdat we, naarmate we meer testresultaten krijgen, die stukjes efficiënter zullen gebruiken."
Voordat het team verder kan gaan sleutelen aan de RB20, staan nog twee races met de RB19 op het programma, met als eerste die in Las Vegas. Daar staat Red Bull-coureur Max Verstappen met een quotering van 1.25 op de winst, terwijl teamgenoot Sergio Pérez een kans van 21.00 heeft op de overwinning.
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.