Lando Norris is bang dat races saai zullen gaan worden, als de FIA de coureurs zal blijven straffen voor wijdgaan. De Brit ging een aantal keren wijd tijdens zijn gevecht met Max Verstappen op de Red Bull Ring, maar ondervond geen voordeel van zijn uitstapjes. Toch kreeg de Brit er een vijf seconden-tijdstaf voor. Norris is bang dat dit een gevaarlijk precedent zet voor de toekomst.
Het was hét gevecht van de Oostenrijkse Grand Prix: Lando Norris en Max Verstappen die om de overwinning vochten. Het gevecht tussen de twee eindigden uiteindelijk in tranen, toen de twee elkaar raakten. Beide coureurs liepen daarbij schade op, waardoor de race gelijk over was voor Norris en Verstappen niet hoger kan eindigen dan P5.
Tijdens dat gevecht zochten zowel Norris als Verstappen wel vaker de limieten op de baan op, en ging Norris meerdere keren ook over de track limits heen. De McLaren-coureur ondervond echter geen voordeel van zijn overschrijding, en vind daarom de tijdstraf wat aan de strenge kant.
"Om eerlijk te zijn is het nogal dom", zei Norris erover, tegenover Motorsport.com. "Ik probeerde een inhaalactie uit te voeren, blokkeerde, ging net buiten de baan en probeerde vervolgens de stoeprand te ontwijken. Toen gaf ik meteen de positie terug aan Max, dus ik heb waarschijnlijk anderhalve seconde verloren door dat te doen. Het is duidelijk geen gridstaf (waard, red.). Ik heb zelfs wat verloren door zoiets te doen.”
Norris is daarom bang dat de stewards een verkeerd precedent schept door dit soort straffen op te leggen. "Dit soort dingen voorkomt dat mensen gaan racen. Als je niet wilt dat we racen en niet wilt dat ik probeer in te halen en dat je daardoor een saaie race heb, dan kun je deze regels hebben”, aldus de McLaren-coureur.
De kwestie van de track limits zijn ook dit weekend in Silverstone nog onderwerp van gesprek. Norris hoopt dat er genoeg consensus zal komen om de regels te veranderen. "Er is namelijk een verschil tussen van de baan gaan om een voordeel te behalen en van de baan gaan omdat je een domme fout hebt gemaakt en iets niet perfect hebt ingeschat”, legt Norris uit. "Het feit dat je daarvoor gestraft wordt, zeker in een racesituatie, zeker nu ik er nog meer tijd voor heb opgegeven, dat slaat gewoon nergens op. Het is dus iets waarvan ik hoop dat ze het snel oplossen."
De straf voor Norris in Oostenrijk was niet de enige controverse over de baanlimieten. Ook teamgenoot Oscar Piastri ondervond nadeel van vergelijkbare strenge straffen. De Australiër verloor zijn beste ronde uit de kwalificatie, nadat hij geacht werd wijd te zijn gegaan in bocht 6.
"Ik denk dat er voor mij twee punten zijn," zei hij. "Ik denk dat het eerste punt is dat als er ruimte is voor een auto om eraf te gaan, dat we dat op een eerlijke manier controleren. Het bewijs dat leidde tot het schrappen van mijn ronde was van een helikopter die alleen bij mij was voor die ronde, wat een beetje pijnlijk is als er andere mensen zijn die er mogelijk ook af gingen zonder dat er een helikopter bij hen was. Dus ik denk dat het een heel dunne lijn is”, aldus de McLaren-coureur.
Volgens Piastri is het probleem echter vrij eenvoudig op te lossen. "Dan zijn er wat discussies die we moeten voeren (over oplossingen, red.), maar de makkelijkste manier om daar vanaf te komen is door de witte lijn 20 cm breder te maken en je er helemaal geen zorgen over te maken."
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.