Na een barre winterperiode komen er opnieuw mooie maanden aan voor de fans van motorsport, naast het nieuwe Formule 1-seizoen start in maart ook het MotoGP seizoen van 2024.
Hier vind je alle informatie over het MotoGP seizoen van 2024.
Het nieuwe MotoGP-seizoen start 8 maart in Qatar en eindigt het weekend van 15 november in Valencia.
8-10 maart,GP van Qatar, Lusail International Circuit
22 - 24 Maart,GP van Portugal, Autodromo Internacional de Algarve
12-14 april, GP van de Verenigde Staten, Circuit of the Americas
26-28 april, GP van Spanje, Circuito de Jerez - Angel Nieto
12-14 mei, GP van Frankrijk, Le Mans
24-26 mei, GP van Catalonië, Circuit de Barcelona - Catalunya
31 mei -2 juni, GP van Italië, Autodromo Internazionale del Mugello
14-16 juni, GP van Kazachstan, Sokol International Racetrack
28-30 juni, GP van Nederland, TT Circuit Assen
5-7 juli, GP van Duitsland, Sachsenring
2-4 augustus, GP van Groot-Brittannië, Silverstone Circuit
16-18 augustus, GP van Oostenrijk, Red Bull Ring Spielberg
30 augustus - 1 september, GP van Aragon, Motorland Aragon
6-8 september, GP van San Marino, Misano World Circuit Marco Simoncelli
20-22 september, GP van India, Buddh International Circuit
27-29 september, GP van Indonesië, Pertamina Mandalika International Circuit
4-6 oktober, GP van Japan, Mobility Resort Motegi
18-20 oktober, GP van Australië, Phillip Island
25-27 oktober, GP van Thailand, Chang International Circuit
1-3 november, GP van Maleisië, Sepang International Circuit
15-17 november, GP van Valencia, Circuit Ricardo Tormo
De GP van Kazachstan is de enige nieuwe race die in 2024 wordt toegevoegd, normaliter zou er vorig jaar ook al geracet worden in Sokol, maar het circuit raakte niet tijdig klaar. Als dat opnieuw gebeurt wordt het gloednieuwe Balaton Park in Hongarije de vervanger.
Aprilia Racing: Maverick Vinales, Aleix Espargaro
Ducati Lenovo Team: Francesco Bagnaia, Enea Bastianini
Gresini Racing MotoGP: Alex Marquez, Marc Marquez
LCR Honda: Johann Zarco, Takaaki Nakagami
Monster Energy Yamaha MotoGP: Fabio Quartararo, Alex Rins
Pertamina Enduro VR46 Racing Team: Fabio Di GiannantonioPrima
Pramac Racing: Franco Morbidelli, Michele Pirro, Jorge Martin
Red Bull GASGAS Tech3: Pedro Acosta, Augusto Fernandez
Red Bull KTM Factory Racing: Brad Binder, Jack Miller
Repsol Honda Team: Luca Marina, Joan Mir
Trackhouse Racing: Raul Fernandez, Miguel Oliveira
Yamaha Factory Racing: Cal Crutchlow
Er was het vorige seizoen heel wat te doen om de bandendruk in MotoGP, om een lang verhaal kort te maken: de teams gebruikten een extreem lage bandendruk, omdat de motoren te veel kracht genereren op het voorwiel.
Daarom introduceerde de organisatoren een minimum druk van 1.88 bar, de druk moest tijdens meer dan 50% van de Grand Prix hoger zijn. De minimale bandenspanning wordt nu verlaagd naar 1.80, ook zal niet elke overtreding tot diskwalificatie leiden.
2023: Francesco Bagnaia (Ducati)
2022: Francesco Bagnaia (Ducati)
2021: Fabio Quartararo (Yamaha)
2020: Joan Mir (Suzuki)
2019: Marc Marquez (Honda)
2018: Marc Marquez (Honda)
2017: Marc Marquez (Honda)
2016: Marc Marquez (Honda)
2015: Jorge Lorenzo (Yamaha)
2014: Marc Marquez (Honda)
2013: Marc Marquez (Honda)
Vorig seizoen kregen we een van de meest spannende en open kampioenschappen ooit, de Italiaan Francesco Bagnaia kwam uiteindelijk als winnaar uit de bus.
Voor het nieuwe seizoen lijkt een oude bekende de grote favoriet, Marc Marquez verliet na 11 jaar Honda zal het volgende jaar voor Gresini rijden. Een nieuwe ploeg die met een geüpdatete versie van de Ducati zal rijden.
De zesvoudige wereldkampioen won geen enkele GP meer sinds 2021, door een cocktail van ondermaats materiaal en blessures.
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.