Mercedes was afgelopen weekend één van de waaghalzen die upgrades meenamen naar de Grand Prix van Monaco. De Duitse renstal wilde deze upgrades eigenlijk al in Imola introduceren, maar vanwege de afzegging van die Grand Prix, werden de upgrades nu in Monaco voor het eerst getest. De eerste resultaten zijn positief, aldus teambaas Toto Wolff.
Mercedes nam een aantal grote upgrades mee naar het Prinsdom, inclusief een betere voorvering en wat wijzigingen aan de vloer. De meest besproken en opvallendste updates waren de nieuwe sidepods, met veel analisten die deze zijkant wel erg op die van Red Bull vonden lijken.
Volgens teambaas Wolff zijn de eerste signalen na het testen in Monaco positief, maar moet er nu gewerkt worden aan de achterkant van de auto. Ook zal de volgende Grand Prix, die dit weekend in Spanje wordt verreden, een tweede goede kans geven om de upgrades nog beter te begrijpen. Beide Mercedes-coureurs, Hamilton en Russell, hebben daar een quotering van 34.00 om de overwinning binnen te halen.
Het 2023-seizoen is niet helemaal begonnen voor Mercedes zoals de Duitse renstal gehoopt had. Aan het einde van 2022 was er zelfs nog een overwinning voor Mercedes, toen George Russell de Grand Prix van Brazilië op zijn naam wist te zetten, en het team had gehoopt om die stijgende lijn door te kunnen zetten naar dit seizoen. Momenteel zijn er echter nog geen overwinningen geweest voor Mercedes dit jaar en staan Mercedes-coureurs Hamilton en Russell respectievelijk vierde en vijfde in het wereldkampioenschap, op de voet gevolgd door de Ferrari-coureurs.
Mercedes moest dus wel met upgrades komen, om zo weer een kans te kunnen creëren om mee te kunnen doen aan de top. Met het afgelaste Grand Prix van Emilia-Romagna vorige week, besloot de Duitse renstal om de upgrades mee naar Monaco te nemen. Een gewaagde beslissing, want het Circuit de Monaco staat bekend om zijn onvoorspelbaarheid. Het is daarnaast ook niet het meest representatieve circuit voor de rest van het seizoen. Toch zijn de eerste signalen goed, volgens Mercedes.
“De auto voelde compleet, wat vooral nu erg belangrijk is, maar het is nog een beetje vervelend aan de achterkant”, concludeerde Wolff na de eerste resultaten in Monaco, tegenover Motorsport.com. “Dat (de vervelende achterkant, red.) is dus iets wat we moeten uitzoeken en verhelpen voor de auto tijdens de volgende races.”
En waarom het team toch in Monaco wilde testen, ondanks dat het circuit niet representatief is, legde de Oostenrijker ook uit: “Ik denk dat we vooral data moeten verzamelen.”
Mercedes hoopt meer te kunnen testen tijdens de Grand Prix in Barcelona, maar denkt niet dat dat voldoende zal zijn om de upgrades helemaal te begrijpen. “Ik denk dat Barcelona niet genoeg is”, zegt ook teambaas Wolff tegen Motorsport.com, voordat hij uitlegt waarom. “Ik denk dat we data moeten verzamelen. Dat is waarom we het ook al in Monaco erop gooide, en om verder te kunnen analyseren, wat we gaan doen in Barcelona.”
De voorlopig strategie van Mercedes lijkt dus om de upgrades zoveel mogelijk te testen tijdens de volgende races. Mercedes-coureur Lewis Hamilton voelt echter nu al een positief verschil. “Ik voel dat de auto vooruit is gegaan”, zegt de Brit tegen Motorsport.com. “Ik denk dat we volgende week (tijdens de race in Barcelona, red.) een nog beter gevoel krijgen voor de auto op een plek waar we echt vooruitgang kunnen boeken in de gemiddelde en hoge snelheidsbochten.” De coureur is er positief op gestemd.
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.