Mike Elliot, technisch directeur bij Mercedes is van mening dat de nieuwe technische reglementen die de Formule 1 in 2022 heeft ingevoerd, het racen niet veel heeft verbeterd.
Wat | Formule 1 - seizoen 2023 |
Waar | 23 circuits over de gehele wereld |
Wanneer | zondag 5 maart 2023 - zondag 26 november 2023 |
Waar te zien | Viaplay |
Odds op de wereldtitel | Max Verstappen 1.72 Lewis Hamilton 4.00 Charles Leclerc 6.00 George Russell 9.00 Carlos Sainz 26.00 |
In 2022 werden regels in de Formule 1 flink aanpast om zo het inhalen eenvoudiger te maken, maar Mercedes heeft hier zeker nog twijfels over. Elliott is van mening dat er eigenlijk helemaal niet zo veel is veranderd.
"Persoonlijk, of omdat we niet de beste auto hebben gehad, ik ben er geen groot fan van geweest", vertelde Elliott tegen Motorsport.com.
"Als je kijkt naar wat de bedoeling was met het verbeteren van het inhalen, dan hebben ze de auto's absoluut dichter bij elkaar laten komen in de bochten. Maar ik ben er niet zeker van dat we het op de rechte stukken niet hebben verspeeld, in termen van kielzog en de vermindering van de luchtweerstand die je daardoor krijgt", aldus Elliott.
"Dus het voelt voor mij niet alsof we het dichtbij elkaar racen nu aanzienlijk hebben verbeterd. We hebben alleen een andere set regels gezien om mee te werken."
"Ik denk dat als engineers in de Formule 1, vanuit een algemeen perspectief, was het gewoon een set met regels en limieten waar je mee probeert te werken", vervolgde de technisch directeur van Mercedes zijn verhaal.
"Je probeert de snelste auto te produceren, en soms maakt het dan niet uit wat de uitkomst is. De uitkomst is dat er een uitdaging is die we moeten overwinnen." Elliott vermoedt dat de Formule 1 het belangrijker vindt de fans te behagen dan naar de engineers te luisteren.
"Ik denk dat het belangrijker is wat de fans graag willen. Wat is er nodig om echt goed racen te kunnen produceren en hoe kunnen we auto's krijgen die dat kunnen? Hebben we hiermee en stap in de goede richting gezet? Kan zijn. Maar ik ben niet zeker."
Elliott is ervan overtuigd dat er andere manieren bestaan om wel beide zaken te realiseren. "We zouden iets heel anders moeten hebben dan wat we nu hebben", zei de Brit.
"Maar er zijn zeker technologieën die je de bolides kunt geven om beide aspecten waar te maken. Als je kijkt naar wat er al is vrijgegeven voor de krachtbron vanaf 2026, dan hebben we daar heel andere chassisreglementen voor nodig. Hopelijk eindigen we met iets dat een goede stap in die richting is", sloot Elliott af.
Hamilton maakt zich om al die regels niet echt druk en heeft enorm veel zin in het aankomende seizoen.
2022 was voor Hamilton en vele andere leden van de Duitse renstal een vervelend seizoen. "Voor het team was het, in termen van de afgelopen tien jaar, het moeilijkste jaar", zei Hamilton.
"Toch was het ook het jaar dat ons het meeste heeft versterkt. Er zijn veel dingen geweest waar we tegen moesten vechten, maar ik ben dankbaar dat ik dit heb gedaan. Deze ervaring is goed geweest voor iedereen."
Hamilton is ondanks de on-karakteristieke vormdip van Mercedes optimistisch over de potentie van zijn team. "Ik heb altijd geweten dat we het konden. Ik heb er nooit aan getwijfeld dat we er uiteindelijk zouden zijn, maar er is het hele jaar door veel vallen en opstaan geweest."
Doordat Mercedes slecht begon aan het seizoen van 2022 waren de twee Britse coureurs eigenlijk direct al kansloos in de strijd om de wereldtitel, maar het team is altijd voor de punten blijven knokken.
"Soms lukte het niet om verbeteringen aan te brengen, maar we hebben geleerd en zijn gegroeid. We hebben gefaald, ego's achter ons gelaten en onze communicatie en relaties versterkt", aldus Hamilton.
Als Hamilton het voor het zeggen had begonnen we niet vroeg genoeg aan het nieuwe Formule 1 seizoen. "Ik ben enthousiast over 2023, we hebben een nieuwe kans om te vechten voor een wereldtitel. Het is een jaar om beter te worden, vooruit te komen, te blijven vechten en ons nog meer te verenigen."
Mercedes sloot 2022 zeer positief af met een dubbele overwinning bij de Braziliaanse Grand Prix. Als het team van Hamilton en Russell dit momentum weet door te trekken naar het nieuwe seizoen, zal Mercedes volgens Hamilton weer meedoen om de hoofdprijs.
"We hebben gezien dat we in staat zijn om terug te gaan naar onze winnende tijden, en dat smaakt naar meer."
Wat denken jullie? Zou Lewis Hamilton in 2023 erin slagen om wereldkampioen te worden? De quotering is 4.00 als de Britse zevenvoudige wereldkampioen dat voor elkaar krijgt, terwijl Max Verstappen in dezelfde markt op 1.72 is gequoteerd.
Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.