Ga door naar content
GA NAAR bet365 Sports
Formule 1, F1, Red Bull
  1. Formule 1

Max Verstappen ziet nog geen beren op de weg voor Red Bulls 2026-motorenproject

Max Verstappen heeft er nog alle vertrouwen in dat het wel goed komt met Red Bull Powertrains: het project van zijn renstal Red Bull om vanaf 2026 de motoren zelf in-house en volgens de nieuwe reglementen te gaan maken. Volgens de drievoudig wereldkampioen is het nog geen 2026, wat betekent dat zijn team, bestaande uit goede kundige mensen, nog tijd heeft om het allemaal op de rails te krijgen.

In 2026 gaat het nieuwe reglement van kracht in de Formule 1. De koningsklasse van de autosport schakelt dan ook over op nieuwe krachtbronnen, waarbij het huidige MGU-H-systeem wordt afgeschaft en in plaats daarvan meer nadruk komt te liggen op elektrisch vermogen dat wordt geleverd door de MGU-K. Daarnaast zullen ook duurzame brandstoffen worden gebruikt, als onderdeel van een fifty-fifty-verdeling tussen elektrisch vermogen en vermogen uit de interne verbranding.

Voor Max Verstappens team Red Bull Racing staan niet alleen deze veranderingen te wachten, want de Oostenrijkse renstal stapt daarnaast ook over van huidige motorleverancier Honda naar het in-house Red Bull Powertrains, die de nieuwe 2026-motoren gaan ontwikkelen met behulp van het Amerikaanse Ford. Het Red Bull-team heeft nog nooit eerder zelf de motoren geproduceerd, waardoor teambaas Christian Horner het al eerder ‘de grootste uitdaging’ in de geschiedenis van de renstal noemde.

Verstappen: “Het is nog steeds geen 2026”

Geruchten gaan rond dat het project van Red Bull al wat achterloopt in vergelijking tot de concurrentie, maar volgens Verstappen is er helemaal ‘nog geen reden tot paniek’, aldus in een nieuw interview met Motorsport.com. “Ik bedoel, als ik over alles moet speculeren. Ik zou me zorgen kunnen maken of ik morgen nog leef, toch?”, was de drievoudig wereldkampioen kalm over de situatie. “Dus daar maak ik me niet al te veel zorgen over.”

Verstappen geeft toe dat hij wel een oogje in het zeil houdt bij de ontwikkelingen binnen zijn team, en dat hij regelmatig Horner spreekt over het project. “Natuurlijk heb ik daarover nauw contact met Christian en de mensen die daar werken. Iedereen werkt keihard, dus daar hoef je niet over in paniek te raken. Het is nog steeds geen 2026.”

Red Bull staat zware taak te wachten

Ondanks dat het team dus nog genoeg tijd heeft om alles voor elkaar te krijgen voor 2026, erkende Verstappen wel dat Red Bull Powertrains voor een "zeer grote taak" staat om het op te nemen tegen de bestaande fabrikanten, zoals Mercedes en Ferrari. Bovendien komt daar nieuwkomer Audi bij in 2026, die het Sauber-project gaat overnemen, en vertrekt huidig motorleverancier en partner Honda naar Aston Martin.

"We weten dat het een zeer grote taak is, dat nemen we niet licht op”, zegt Verstappen eerlijk over de situatie waar Red Bull zich in bevindt. “En natuurlijk, met zoveel gevestigde motorfabrikanten, denken we ook niet dat het makkelijk zal zijn om hen te verslaan,” voegde de wereldkampioen eraan toe, die toch het vertrouwen houdt in zijn team blijft houden. “Maar er werken veel goede mensen aan het project en we zijn er erg enthousiast over. Dus de tijd zal het leren, natuurlijk, wat het gaat worden."

Voor nu staat Verstappen er zeker goed voor met de huidige RB20 aan zijn zijde, ondanks de zeldzame uitvalbeurt in Australië, en staat hij op een quotering van 1.10 om zijn vierde wereldtitel dit jaar op te eisen.

Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen

Gerelateerde artikelen

bet365 maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid

Nieuw bij bet365? Zet €10 in & ontvang €50 aan wedkredieten Word lid

Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.