Het is een onderwerp waar al langere tijd over wordt gediscussieerd in de paddock: het gewicht van de auto’s. De huidige bolides zijn namelijk 200kg zwaarder dan de auto’s van tien jaar terug. Leclerc hoopt dat met de veranderende 2026-reglementen een tussenweg tussen lichtere auto’s met nog steeds de indrukwekkende downforce kan worden gevonden.
Het is een hot topic in de wereld van de Formule 1: met elke generatie nieuwe auto’s worden de bolides steeds zwaarder. Dit komt doordat de auto’s aan steeds meer regulaties moeten voldoen. De auto moet zo aan steeds strengere veiligheidsregels voldoen, als ook plaats hebben voor batterijen en de elektrische motor. Zo komt het dat sinds het hybride-tijdperk, de Formule 1-bolides steeds zwaarder zijn geworden.
Een aantal coureurs heeft in het verleden al gezegd dat de steeds zwaarder wordende auto’s ook steeds moeilijker te besturen zijn, en nu komt ook Charles Leclerc in dat rijtje. "Ik kwam binnen in 2018 (als professioneel F1-coureur, red.) en de auto's waren al behoorlijk zwaar", vertelde Leclerc aan Motorsport.com in een exclusief interview. "Ik reed in Abu Dhabi met een auto uit 2004 met 50 kilo brandstof, maar je voelt zeker het verschil met de auto van vandaag.”
Leclerc legt ook uit waarom de zwaardere auto’s eigenlijk niet zijn voorkeur hebben: "Ik hou niet van zware auto's. Ik denk dat voor de wendbaarheid van de auto en ook voor de bochten met lage snelheid, je het gewicht nu echt voelt.” Toch ziet de Monegask ook een aantal voordelen aan de huidige generatie bolides: "Maar ik moet zeggen dat wat we nu ervaren op gemiddelde tot hoge snelheid met de downforce die we vandaag hebben, ongelooflijk is vergeleken met 12 of 13 jaar geleden, en dat is erg indrukwekkend.”
De coureur hoopt dat de Formule 1 en FIA met een reglement kunnen komen, waarin een goede balans tussen lichtere auto’s en de ongelooflijke downforce gewaarborgd wordt. "Dus ik denk dat het een balans is. Ik zou niet hoger willen gaan dan het gewicht dat we nu hebben, dat is zeker. Maar als je heel licht gaat, gaat dat ook ten koste van de aero(dynamica, red.) die we hebben, want de auto is enorm en dat levert ook veel meer aero op vergeleken met 12 jaar geleden."
De Monegask gaat verder met dat de nieuwere bolides niet alleen zwaarder zijn om te besturen, maar ook onvoorspelbaarder. Hij zet daar wel de kanttekening dat dat misschien komt doordat de nieuwe reglementen pas vorig jaar in zijn gegaan. "Ze (de auto’s, red.) worden op een heel andere manier bestuurd dan in het vorige tijdperk", legt Leclerc uit. "De afgelopen 10 tot 15 jaar werden de auto's min of meer op dezelfde manier bestuurd. Nu is het een heel andere filosofie. Voor alle teams is het nog steeds een hele nieuwe filosofie, want het is pas anderhalf jaar geleden, dus er is nog veel ruimte om te verbeteren.”
De onvoorspelbaarheid van de auto’s zit, volgens Leclerc, vooral in dat de auto’s een stuk gevoeliger zijn voor aanpassingen: "En deze auto's zijn ook veel gevoeliger voor alle veranderingen die je doet, en je kunt van heel goed naar heel slecht gaan met een heel kleine verandering. Dus dat maakt het allemaal wat onvoorspelbaarder.”
De boodschap van FIA-voorzitter Ben Sulayem, via Motorsport-Total.com, moet Leclerc geruststellen, want Sulayem zegt dat de FIA en Formule 1 beide ook naar lichtere auto’s willen gaan toewerken: "Daar (de mogelijkheid voor lichtere auto’s, red.) kijken we naar. Het is haalbaar en het zou beter zijn voor alle betrokkenen. Het komt neer op het belangrijkste punt waarom we dit doen, namelijk om ervoor te zorgen dat we bereiken wat we beloofd hebben, namelijk een emissiereductie van 80 procent."
De FIA-voorzitter zet daar wel de kanttekening bij dat 80 procent emissiereductie wel heel erg optimistisch is vanuit de FIA: "Misschien zijn we een beetje te optimistisch. We zeggen dat ons doel een verbetering van 80 procent is, die voortkomt uit een lichtere auto, uit de ICE, uit de batterij, uit aerodynamica, uit minder brandstof. Dat alles bij elkaar maakt een verschil. Als je er één uit de vergelijking haalt, halen we ons doel niet."
Voor de komende anderhalve seizoen moet Leclerc het echter nog met de zwaardere Ferrari-bolide stellen, waarmee hij een kans van 23.00 heeft op de winst tijdens de volgende race dit weekend: de Grand Prix van Nederland.
Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.