Over iets meer dan een maand begint het nieuwe Formule 1-seizoen met de Grand Prix van Bahrein op 5 maart. We hebben een klein rondje langs alle teams gemaakt voor het laatste nieuws uit de Formule 1-pitstraat.
Ook dit seizoen zal Max Verstappen proberen om zijn wereldtitel te prolongeren. De Nederlander heeft momenteel een kans van 1.72 om dit te doen. Fans hopen vooral op een driestrijd van Red Bull met Ferrari en Mercedes. Mercedes-coureur Lewis Hamilton staat momenteel op een kans van 4.00 om de titel zijn kant op te laten vallen, terwijl Ferrarri-rijder Charles Leclerc op 6.00 staat.
Wat | Formule 1 2023 |
Waar | 23 circuits over de hele wereld |
Wanneer | 3 maart – 26 november 2023 |
Waar te zien | F1TV, Viaplay |
Odds | Max Verstappen 1.72, Lewis Hamilton 4.00, Charles Leclerc 6.00, George Russell 9.00, Carlos Sainz 26.00 |
Tijdens de zomerstop van afgelopen seizoen was het een heuse stoelendans bij de coureurs. Alpine-reserverijder Oscar Piastri vertrok uiteindelijk naar McLaren, waardoor er voor Pierre Gasly een plekje vrijkwam bij de Franse renstal.
Voor de verhuizing naar Alpine, had Gasly alleen maar voor de Red Bull-renstal gereden. Gasly reed voornamelijk bij zusterteam Torro Rosso, dat later de naam veranderde naar AlphaTauri.
In 2019, reed Gasly 12 races voor Red Bull als vervanger van Daniel Ricciardo. De Fransman was echter niet heel succesvol voor het topteam, waardoor hij al gauw weer werd vervangen door Alex Albon.
In een interview met Motorsport.com geeft Gasly aan dat hij nu veel verder is gekomen in zijn ontwikkeling als coureur sinds die Red Bull-dagen: “Ik voel echt dat ik me verder ontwikkeld heb op alle gebieden.”
“Ik herinner me nog toen ik bij Red Bull kwam, het gevoel dat ik toen had, en nu het gevoel, mijn strategie en mindset bij Alpine. Het is compleet anders,” aldus de Fransman aan Motorsport.com.
Gasly geeft verder aan dat zijn tijd bij Red Bull wel degelijk waardevol was: “Ik wil graag de ervaring die ik heb opgedaan bij AlphaTauri, in goede en slechte tijden, en de ervaring die ik heb opgedaan bij Red Bull gebruiken om zo het beste te maken van deze kans bij Alpine.”
Gasly staat momenteel op een kans van 501.00 om wereldkampioen te worden.
Na een zwaar teleurstellend 2021-seizoen, Haas eindigde met nul punten, is teambaas Gunther Steiner maar wat blij met de ‘rollercoaster’ van 2022.
“Als je wat meer constante vorm kan vasthouden, dan zou dat beter zijn,” aldus Steiner aan Motorsport.com. “Maar zo lang je ook maar een paar hoogtepunten hebt, is het goed.”
“Het vraagt veel energie, de hoogtepunten en dieptepunten, omdat je deze hoogtepunten hebt waarbij je op de top van de wereld zit, en dan heb je de dieptepunten, waarvan je weer moet herstellen. Het is erg moeilijk. Maar uiteindelijk is het wel beter om een achtbaan te hebben dan alleen maar dieptepunten zoals 2021.”
Haas hoopt op nog meer hoogtepunten en meer stabiliteit in 2023, met de aanstelling van nieuwe, maar zeer ervaren, coureur Nico Hulkenberg. Samen met Kevin Magnussen als Hulkenberg’s ploeggenoot, heeft Haas het meest ervaren duo van de hele grid in 2023. Dit is een tegenovergestelde tactiek van die in 2021, toen Haas met twee debutanten als line-up de mist in ging.
Haas staat momenteel op een kans van 1001.00 om constructeurskampioen te worden.
Fernando Alonso nu al onmisbaar bij Aston Martin
Update uit het Mercedes-kamp: Russell is Rosberg niet
Tijdens het seizoen van 2022, bleek de Ferrari-motor niet het meest betrouwbare exemplaar op de grid. Ferrari heeft toegegeven dat ze aardig het randje hebben opgezocht tijdens de ontwikkeling van de motor, om zo voordelen te behalen op de lange termijn. Dit omdat er een stop is opgelegd voor de verdere ontwikkeling van motoren voor alle teams.
Ferrari moest noodgedwongen de kracht van de motor terugschroeven halverwege 2022, vanwege de vele uitvalbeurten voorafgaand aan de zomerstop. Carlos Sainz’s motorpech in Oostenrijk, en Charles Leclerc’s motordrama in Azerbaijan en Spanje zijn daar enkele voorbeelden van.
Er gaan nu geruchten rond dat Ferrari aan het einde van het seizoen 15pk wist terug te winnen, en dat tijdens de winterstop de Italiaanse renstal nog eens 15pk heeft weten te vinden.
Nieuwe teambaas Fred Vasseur lachte deze geruchten gelijk weg: “Ik weet niet waar deze nummers vandaan komen, maar het is een grap,” aldus Vasseur aan Motorsport.com. “We hebben wat stappen kunnen zetten, maar het gaat alleen om betrouwbaarheid.”
Volgens Vasseur was het niet de prestatie van de motor die het probleem was, maar de betrouwbaarheid: “Het probleem was de betrouwbaarheid en het eerste doel is om deze te repareren.”
Ferrari staat momenteel op een kans van 6.50 om de constructeurstitel te winnen.
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.