Kan Red Bull de RB20 nog verder door ontwikkelen? Nu dat de concurrentie, met name McLaren, het gat met de wereldkampioenen lijkt te hebben overbrugd, is dat de vraag die vaak gesteld wordt. Ingenieur Pierre Waché beantwoordt deze in aanloop naar Zandvoort.
Hoewel Max Verstappen tijdens de eerste paar races van het 2024-seizoen nog vaak genoeg op de bovenste treden van het podium te vinden was, is het ondertussen al een poosje geleden dat dat het geval was. Verstappens laatste overwinning was de Grand Prix van Spanje. Mede door een wispelturige RB20 lijkt de dominantie van de Nederlander officieel voorbij.
Op de vraag van Motorsport.com of de RB20 had gepresteerd zoals hij en het team voor het seizoen hadden verwacht, was Red Bulls technisch directeur Pierre Waché duidelijk. “Ik zou zeggen van niet”, aldus de Franse ingenieur. “We hebben ons zonder twijfel verbeterd ten opzichte van vorig jaar, maar op sommige gebieden hebben we niet geleverd wat we hadden verwacht. Vooral in de hogesnelheidsbochten hadden we iets meer verwacht dan wat we hebben.”
Hoe kan het dat de RB20 niet levert wat het Oostenrijkse team had verwacht? Volgens Waché komt dat deels door Red Bulls eigen succes tijdens met name het dominante 2023-seizoen. “Ik denk dat sommige aspecten kunnen worden gekoppeld aan de correlatie,” vertelt Waché over een mogelijke oorzaak. “We gebruiken een vrij oude windtunnel en het kan ook te maken hebben met de verminderde capaciteit vanwege onze positie in het kampioenschap en misschien ook met het feit dat dit het derde jaar is met dit soort regelgeving.”
Red Bulls dominante 2023-seizoen leverde de renstal de eerste plaats in het constructeurskampioenschap op, maar ook minder tijd in de windtunnel. Is daardoor het ontwikkelingsplafond al bereikt bij het team?
“Ons plafond (met één specifiek concept, red.) misschien, maar dat betekent niet dat het het algemene plafond is”, heeft Waché goed nieuws voor de fans van het team. “In deze business neem je ook ideeën van anderen over. De afgelopen twee jaar hebben mensen onze ideeën overgenomen, maar in principe heb je de anderen ook nodig om andere dingen te vinden om een stap te maken. Ik denk dat dat nu begint te gebeuren en dat geeft je een ander plafond.”
Red Bull had al verwacht dat de concurrentie op de renstal zal inlopen, maar is verbaasd dat het toch nog twee jaar heeft geduurd voordat het zover was. Zelfs McLaren, die nu elke race wel de strijd met Red Bull aangaat, had aan het begin van het huidige seizoen nog een achterstand. “Ik denk dat we hadden verwacht dat de tegenstand ons eerder zou pakken, om eerlijk te zijn”, benadrukt Wache. “Toen we aan het seizoen 2022 begonnen, hadden we niet de snelste auto. Ferrari had de snelste auto in het begin van 2022. We verwachtten een enorme competitie in 2023, maar dat gebeurde niet.”
“We hadden ook verwacht dat de concurrentie er min of meer vanaf het begin (van dit jaar, red.) zou zijn. We hadden verwacht dat de anderen heel dichtbij zouden zijn, omdat de prestaties die je met de auto kunt vinden natuurlijk beperkt zijn onder dezelfde reglementen. Na de eerste vier of vijf races kwamen de anderen terug, misschien met een offset en een beetje vertraging, maar dat hadden we eerlijk gezegd al vanaf het begin verwacht”, concludeert Waché.
Het Oostenrijkse team staat momenteel op een quotering van 2.25 voor de overwinning in het constructeurskampioenschap.
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.