Ga door naar content
GA NAAR bet365 Sports
Bahrein
  1. Formule 1

Hoofdengineer Red Bull denkt dat 2023 zwaar zal zijn

Vorig jaar sloot Red Bull Racing het seizoen af met de beste wagen van het veld, maar Adrian Newey, de top-engineer bij Red Bull Racing, verwacht dat de top drie dit jaar veel dichter bij elkaar zal zitten.

Ferrari en Mercedes zullen deze winter alles op alles hebben gezet om hun achterstand op Red Bull Racing te dichten de winter. Bovendien heeft de Oostenrijkse renstal vanwege het overschrijden van de budgetcap als straf minder testtijd in de windtunnel.

Het Formule 1 seizoen van 2022 verliep voor Red Bull op enkele minder races na buitengewoon.

Max Verstappen wist vijftien races te winnen en teamgenoot Sergio Pérez schreef er twee op zijn naam. Samen hebben de Red Bull-coureurs in totaal zeventien races weten te winnen.

Hierdoor kon het team van Red Bull al bij de Grand Prix van Japan de tweede wereldtitel van Verstappen vieren. Niet veel later,bij de Grand Prix van de Verenigde Staten, verzekerden ze zich bovendien van het constructeurskampioenschap.

De RB18 presteerde vrijwel op elk circuit zeer goed, maar dat zeker geen garantie voor het aankomende seizoen. Vanwege hun straf voor het overschrijden van de budgetcap heeft Red Bull tien procent minder windtunneltijd, dan concurrenten Mercedes en Ferrari.

"De vermindering van het testen in de windtunnel betekent dat we minder verschillende componenten en minder verschillende ideeën kunnen evalueren", zei Newey tegen Motorsport.com.

"Als we heel slim zijn en altijd de juiste dingen op het model zetten, dan maakt het natuurlijk niet veel uit", vervolgde de Britse top-engineer. "Maar Ferrari gaat niet stil zitten, ze gaan hun zwaktepunten uitzoeken."

"Ze hadden wat betrouwbaarheidsproblemen, de pitmuur maakte wat fouten. Ferrari zal een comeback maken', denkt Newey. "En dan had Mercedes een auto die aan het begin ver van de pace af zat, maar zo ontwikkelde dat het een race won. Je weet dat ze er zullen zijn, dus het gaat een lastig jaar worden."

Newey is trots wat ze hebben bereikt met de RB18

Mercedes heeft gedurende het afgelopen seizoen een grote stap in hun ontwikkeling gezet, maar Red Bull ook. "De auto had absoluut wat zwaktepunten in de eerste helft van het seizoen, maar die hebben we kunnen verminderen", zei Newey daarover.

Of Red Bull ook in 2023 weer zal eindigen met de sterkste wagen van het veld, is voor Newey dus helemaal nog niet zeker.

Wint Red Bull in 2023 weer het kampioenschap bij de constructeurs, dan is 1.90 de quotering, terwijl Mercedes in dezelfde markt op 2.37 is gequoteerd.

Meer Formule 1 Nieuws

Max Verstappen uitgeroepen tot beste coureur van de 2022 grid

Verstappen geniet het meest van een teamoverwinning

Newey gaf de FIA flink tegengas

Pat Symonds, Chief Technical Officer bij de FIA, is erg tevreden over het feit dat de huidige auto's wat concept betreft flink van elkaar verschillen.

Aan het begin van het 2022 hoorde je nog wel geluiden dat de wagens te veel op elkaar zouden lijken, maar Symonds zag tot zijn tevredenheid dat dat niet zo bleek te zijn.

Toen de reglementswijziging werd aangekondigd door de FIA kon werd die lang net overal met enthousiasme ontvangen. "Mensen waren zeker sceptisch", aldus Symonds bij Auto, Motor und Sport.

"Adrian Newey vreesde in eerste instantie dat alle auto's er hetzelfde zouden uitzien omdat de regels zo beperkend zijn. We zijn blij dat we gelijk hadden."

"Sommige teams kwamen zelfs heel dicht bij onze schetsen', vervolgde Symonds zijn verhaal. "Ik zou zeggen dat auto's vandaag de dag diverser zijn dan voorheen, hoewel velen waarschijnlijk nog steeds moeite zouden hebben om alle auto's te herkennen als ze zwart geverfd waren."

'Concept Mercedes makkelijk te kopiëren'

De verschillende concepten riepen aan het begin van het seizoen natuurlijk ook de nodige vragen op. Zo werd zelfs de legaliteit van enkele concepten in twijfel getrokken.

"We konden niets op de auto's zien dat ons concept zou schaden. Een paar dingen waren zeker radicaler dan we dachten. Bijvoorbeeld de Mercedes. We hebben het concept later getest en beoordeeld in de CFD (Computational Fluid Dynamics, red.) en ik moet zeggen dat het concept van de Mercedes gemakkelijker te kopiëren is dan de andere auto's", sloot Symonds af.

We moeten nog enkele weken wachten tot we weten waar de teams dit jaar mee komen, maar met Adrian Newey als hoofd-engineer is Max Verstappen met een quotering van 1.72 zeker de topfavoriet om in 2023 weer wereldkampioen te worden.

Maar Mercedes en Hamilton zullen getergd zijn en zeker revanche wille nemen voor hun mindere jaar. Als Hamiltion in 2023 wereldkampioen weet te worden is 4.00 de quotering.

Gerelateerde artikelen

bet365 maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid

Nieuw bij bet365? Zet €10 in & ontvang €50 aan wedkredieten Word lid

Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.