Een van de grote vraagtekens voorafgaande aan de Grand Prix van Las Vegas is de koude temperatuur die in de nachtelijke uren in Las Vegas wordt verwacht. Zeer ongewone omstandigheden voor een sport waarin men alles wil controleren.
Voor Pirelli is het natuurlijk extra spannend, aldus sportief directeur Mario Isola van de Italiaanse bandenproducent. "Het wordt koud, het is een stratencircuit", zei hij over de zeer opmerkelijke combinatie die normaal gesproken niet voorkomt in de Formule 1.
Hoe en hoe groot de impact van deze omstandigheden zullen hebben op de uiteindelijke uitslag, is nog een groot vraagteken. De teams zullen hopen in de eerste vrijde training, die vrijdag 17 november op het programma staat, veel te weten te komen over het type bandenmanagement dat nodig zal zijn om deze Grand Prix te winnen.
Wat | Grand Prix van Las Vegas |
Waar | Las Vegas, Verenigde Staten |
Wanneer | Zondag 19 november 2023, 07:00 - 09:00 uur |
Waar te zien | F1TV, Viaplay |
Odds | Max Verstappen 1.25 Lando Norris 10.00 Lewis Hamilton 15.00 Sergio Perez 17.00 Carlos Sainz 21.00 |
Pirelli heeft het circuit van Bakoe als uitgangspunt genomen, maar de overeenkomsten met die baan lopen als snel mank. Daar komt nog eens bij dat er in Las Vegas laat in de avond of in het geval van de kwalificatie in de nacht zullen worden verreden.
Zoals velen van jullie wel zullen weten, kan het 's nachts in de woestijn behoorlijk afkoelen en een goede temperatuur van de banden is essentieel om de juiste grip te leveren.
"We hebben teams om hun simulaties gevraagd om te zien hoeveel energie het wegdek in Las Vegas aan de banden geeft", vertelde Isola. "We hebben ook al informatie gehad van de bedrijven die het asfalt hebben gelegd om te kijken hoe schurend het is, maar er zijn nog steeds veel vraagtekens."
Isola is dan ook van mening dat het een grote uitdaging voor de coureurs zal gaan worden om de banden op temperatuur te houden. "We kunnen niets aan het weer doen of de temperatuur een standje hoger zetten. We nemen wel de drie zachtste banden mee, om toch wat grip te genereren. Maar ik verwacht alsnog weinig grip. Dus er zal worden geklaagd, en dat is ook prima. We doen er alles aan om het in goede banen te leiden."
Andrew Shovlin, hoofd-engineer bij Mercedes zei in eerdere instantie al dat zijn team veel bezig is met de afstelling. "Als de baantemperatuur onder de 10 graden is, kom je in de buurt van wat we met wintertesten in Barcelona meemaken. Dan is het heel moeilijk om de banden aan de praat te krijgen en heb je snel last van graining (stukjes rubber op het loopvlak, red.)."
"We moeten hoe dan ook racen in die omstandigheden "Dus we kijken of we de auto echt speciaal moeten afstellen om hiermee om te gaan. Dat zijn we nu aan het doornemen. Maar als het echt koud is, wordt het heel lastig om te voorspellen hoe het uitpakt", zei Shovlin tot slot.
Drievoudig wereldkanpioen Verstappen zei het afgelopen weekend dat hij het stratencircuit in Las Vegas nog niet kent en de baan zelfs nog moet uitproberen in de Red Bull-simulator. "Ik weet nog niet helemaal hoe de baan loopt. Ik heb het wel even geprobeerd in de Formule 1-game, maar toen raakte ik meer muren dan ik rechtuit ging", grapte Versrtappen.
"Het wordt hoe dan ook anders dan gebruikelijk, met lage temperaturen in de nacht. We hebben daar geen ervaring mee, dus misschien komen er wel wat verrassingen."
Lando Norris heeft in de McLaren-simulator al wel kennis gemaakt met de baan in Vegas en maakt zich zorgen om eventuele koude handen. "Die moeten het wel goed blijven doen tijdens het rijden. Dus we kijken hoe we dat moeten aanpakken, met handenwarmers of speciale handschoenen bijvoorbeeld."
Let op: odds kunnen onderhevig zijn aan veranderingen
Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.