Ga door naar content
GA NAAR bet365 Sports
Silverstone
  1. Formule 1

Grand Prix van Groot-Brittannië : reacties van de teambazen

Max Verstappen won op Silverstone zijn zesde GP op een rij, wat hebben de teambazen te zeggen na de GP van Groot-Brittannië?

De GP

Max Verstappen won voor de zesde keer op rij, al ging het deze keer iets moeilijker dan de voorbije maanden. De Red Bull Racing-coureur startte slechts en liet zich de eerste positie afsnoepen door Lando Norris. 

Na vijf rondes zette Verstappen de zaken op orde en nam hij de koppositie over. Door een safety car kon hij echter nooit een comfortabele voorsprong uitbouwen en bleef het een hele race spannend. Het is de elfde opeenvolgende overwinning voor Red Bull, een evenaring van het record van McLaren uit 1988.

Lando Norris moest door een tactische blunder het onderste halen om Lewis Hamilton af te houden. McLaren besliste tijdens een late safety car om voor harde banden te opteren, maar ondanks de foute keuze wist Norris dus toch de tweede plaats te verzilveren. Hamilton vervolledigde het podium op Silverstone.

WatF1 GP van Hongarije
WaarHungaroring, Boedapest
Wanneer23 Juli 2023
Waar te zienViaplay, F1TV
OddsMax Verstappen 1.40
Sergio Perez 10.00
Fernando Alonso 13.00
Lewis Hamilton 13.00

Horner heeft geen verklaring voor zwakke start

Christian Horner, de teambaas van Red Bull Racing, heeft geen verklaring voor de trage start van Verstappen.

“Ik moet wachten om te zien wat Max en onze ingenieurs erover te vertellen hebben. Historisch gezien deed hij het hier beter toen hij als tweede startte.”

“Lando en Piastri vlogen uit de startblokken, dus wij moesten onze hoofden koel houden en een paar rondes later kon Max hem inhalen.”

Een late safety car en de snelle rondes van George Russell op zachte banden dwingen Horner om zich tactisch aan te passen. 

“We dachten dat het een race voor medium banden zou worden, maar door de prestaties van Russell met zachte banden hebben we onze strategie aangepast.”

“Vooral met de safety car op 16 rondes van het einde hadden we het gevoel dat Max meer kans had om het DRS-effect te breken met zachte banden.”

Brown vindt dat de voorsprong van Verstappen verkleint

McLaren teambaas Zac Brown was uiteraard een tevreden man. Norris finishte als tweede en Oscar Piastri prijkte op de vierde plaats. De Amerikaan vindt dat de suprematie van Verstappen aan het verkleinen is.

“Max heeft minder voorsprong. Het toont aan hoe gezond de sport is. Elk weekend is er iemand anders vooraan te zien die je niet meteen verwacht had. Ik denk dat we nog spannende races te zien gaan krijgen.”

“Vandaag was een mooie werkdag. Oscar en Lando waren fantastisch. Onze bandenstrategie bleek de juiste te zijn, al was het wel maar nipt!”

Betekent deze podiumplaats dat McLaren, na een matig seizoensstart, officieel terug is?

“Ik denk dat het nog wat vroeg is om dat te zeggen. We doen opnieuw mee. Ik ben er zeker van dat sommige circuits andere beter zullen liggen.”

Wolff ziet vooruitgang

Toto Wolff, de teambaas van Mercedes zei dat ze ‘beter waren tijdens de kwalificatie’ maar gaf ook toe ‘McLaren vandaag de betere wagen’ had.

“Wie weet hoe dicht we bij Max hadden kunnen eindigen. We misten wat pure snelheid in de rechte lijn.”

“Here op Silverstone zat het dicht op elkaar, we deden beter dan tijdens de kwalificaties, dus het was een goede dag.”

“Vandaag had McLaren de betere wagen. Dat ze ons konden afhouden in de rechte lijn heeft te maken met aerodynamische efficiëntie.”

“Het wordt interessant om te zien hoe we het doen op een circuit met meer bochten zoals Boedapest.”

“Het is belangrijk om te zien hoe snel je stappen vooruit kan zetten, we moeten nu achter de Red Bulls aan.”

Vasseur ziet chaos

Frederic Vasseur, de teambaas van Ferrari, heeft er opnieuw een teleurstellend weekend opzitten. Charles Leclerc en Carlos Sainz vertrokken van plaats vier en vijf, maar finishten als negende en tiende. 

Tactisch blunderde Ferrari weer door Leclerc en Sainz al heel vroeg binnen te roepen voor een bandenwissel. 

“Het was ons plan om 1 pitstop te maken”, vertelde Vasseur. “Daardoor kwamen we in de problemen bij de safety car.”

“De slijtage van de banden was veel minder dan we dachten en daardoor waren we veel te conservatief. Dit is een belangrijke les, want we hadden hier een veel beter resultaat kunnen halen.”

Gerelateerde artikelen

bet365 maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid

Nieuw bij bet365? Zet €10 in & ontvang €50 aan wedkredieten Word lid

Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.