Artikel gepubliceerd op (02/09/2022)
Na de meesterlijke overwinning van Max Verstappen op de Grand Prix van België, staat dit weekend alweer de volgende race op de planning: de Grand Prix van Nederland. Een race waar Nederlandse F1-fans reikhalzend naar uit hebben gekeken, zeker na Verstappen’s overwinning vorig jaar in de duinen. Met een voorsprong van 98 punten op titelrivaal Charles Leclerc, lijkt het erop dat Verstappen ook dit weekend plaats mag nemen op de bovenste trede van het podium. Zandvoort is een historisch circuit en heeft wel vaker voor overwinningen en verrassingen gezorgd.
Zelfs een start vanaf de veertiende plek op de grid kon Verstappen afgelopen weekend niet van de overwinning afhouden. De Nederlander loopt steeds meer uit in het wereldkampioenschap en een overwinning op zijn thuis Grand Prix zou nog een stap in de goede richting zijn naar zijn tweede kampioenschap. De kans dat Verstappen de winst pakt op Zandvoort dit weekend is 1/2. Titelrivaal Charles Leclerc’s kansen op winst op Nederlandse bodem zijn 4/1.
Circuit Zandvoort organiseert al sinds 1952 Formule 1-races, maar heeft lange tijd niet op de kalender gestaan. Vorig jaar kwam daar een einde aan toen er na 36 jaar weer een race plaats vond in de duinen van Zandvoort. Ondanks de lange afwezigheid heeft het Nederlandse circuit wel een lange en boeiende geschiedenis.
Het circuit van Zandvoort werd tijdens de Tweede Wereldoorlog al gebouwd. De beginjaren van het circuit waren niet de meest spannende jaren, omdat de ene na het andere team wist te domineren op het circuit. In 1952 en 1953, domineerde Ascari het circuit voor zijn team Scuderia Ferrari. Deze dominantie werd gevolgd door op elkaar volgende Mercedes-overwinningen tijdens de rest van de jaren vijftig.
In 1967 werden de races in Zandvoort wat spannender. Het was tijdens deze Grand Prix dat de drie liter Cosworth Double Four Valve (DFV) motor zijn debuut maakte in Formule 1. De legendarische rijder Jim Clark reed deze motor naar zijn eerste overwinning. Het zou uiteindelijk de eerste overwinning van 155 worden voor de DFV-motor.
Circuit Zandvoort heeft zeker geen tekort aan legendarische namen die op het asfalt in de duinen hebben gestreden voor de overwinning.
Het was op Zandvoort dat de Britse autocoureur James Hunt zijn eerste overwinning pakte in 1975. Dankzij een slimme zet van Hunt om al snel van de regenband naar de slicks te wisselen, zodra de baan ook maar een beetje was opgedroogd, wist Hunt de eerste positie op de baan te bemachtigen. Niki Lauda, Hunt’s rivaal voor vele jaren daarna, kon de Brit niet meer inhalen en moest genoegen nemen met een tweede plaats op maar één seconde afstand.
De Canadese autocoureur Gilles Villeneuve heeft ook voor een historische race gezorgd op Circuit Zandvoort. In 1979, toen Villeneuve de race leidde, sloeg het noodlot toe. Een lekke band zorgde voor niet één maar twee spins van de Canadees. De eerste spin wist Villeneuve nog wel op te vangen, maar de tweede spin zorgde ervoor dat de coureur langs de baan strandde. Dit was echter niet het einde van Villeneuve’s race. Villeneuve wist al gauw zijn auto weer achteruit de baan op te rijden, en met één hand in de lucht om de andere coureurs op de baan te waarschuwen, reed de Canadese coureur zijn Ferrari terug naar de pitstraat. De auto kwam er die dag wat minder goed vanaf, maar Villeneuve werd opgevangen als een held door zijn team.
Formule 1: Dit zijn alle winnaars op Zandvoort
Formule 1: Max Verstappen heeft veel zin in Zandvoort
Formule 1: Nieuws in aanloop van de Nederlandse Grand Prix
Formule 1: Dit zijn de coureurs met de meeste wereldtitels
Niet alleen eerste overwinningen werden geboekt op Zandvoort. Ook laatste overwinningen vonden er plaats, en maar weinigen zo spectaculair als de laatste winst van Niki Lauda. Tijdens de Nederlandse Grand Prix in 1985, klom Lauda al van de tiende naar de vijfde plaats in de eerste ronde. Teamgenoot Alain Prost reed vlak voor Lauda maar een desastreus lange pitstop van Prost zorgde ervoor dat de Oostenrijkse coureur de leidende positie op de baan kon overnemen van Prost. De laatste tien rondjes zorgde voor echt race spektakel, waarin Prost langzaam steeds dichter bij Lauda wist te komen. Uiteindelijk wist Niki Lauda als eerste, en voor de laatste keer in zijn carrière, over de finish te komen.
Met de terugkeer van Zandvoort op de Formule 1-kalender vorig jaar, is een nieuw tijdperk voor het circuit aangebroken. Vorig jaar werd al een historische race doordat Max Verstappen als eerste Nederlander ooit de Grand Prix van Nederland wist te winnen. Gaat de Nederlandse autocoureur het dit jaar ook weer lukken? En is dit de volgende stap richting zijn tweede wereldkampioenschap? De kans dat Verstappen die binnensleept, is 1/33.
Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.