Formule 1 wordt steeds populairder. Netflix’s ‘Drive to Survive’ serie, maar ook het epische gevecht om de titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in 2021, hebben de sport een schare aan nieuwe fans opgeleverd de afgelopen jaren.
Wie voor het eerst naar de Formule 1 kijkt, kan zich afvragen hoe de sport nu precies werkt en verbazen over de technische taal die erbij hoort. Daarom hebben we een kleine gids samengesteld om er zo voor te zorgen dat iedereen die kijkt op de hoogte is van (bijna) alles wat je over de Formule 1 moet weten.
Wat | 2023 Formule 1-kampioenschap |
Waar | 23 circuits over de hele wereld |
Wanneer | Zondag 5 maart - zondag 26 november |
Hoe te kijken | F1TV, Viaplay |
Odds op de wereldtitel | Max Verstappen 1.12, Sergio Perez 15.00, Fernando Alonso 21.00, Lewis Hamilton 26.00, Charles Leclerc 51.00 |
De F1 kwam voort uit de Europese Kampioenschappen Autoracen die in de jaren 1920 en 1930 werden gehouden. Het ontstond in 1946 toen een nieuwe 'formule' of regels voor het racen werden opgesteld.
De eerste F1-race, de Grand Prix van Turijn, werd dat jaar gehouden, terwijl het eerste wereldkampioenschap voor coureurs in 1950 plaats vond. Het constructeurskampioenschap, dat wordt toegekend aan het team met de meeste punten aan het einde van het seizoen, werd in 1958 ingevoerd.
De F1 heeft verschillende fasen doorgelopen om de huidige vorm te bereiken, met onderweg talrijke wijzigingen in de regels voor veiligheid, motoren, auto's en banden.
Dit seizoen wordt het langste in de geschiedenis van de Formule 1 met niet minder dan 23 races. Het seizoen begon in Bahrein op zondag 5 maart en zal eindigen in Abu Dhabi op zondag 26 november.
De F1 mag momenteel maximaal 26 auto's tegelijk op de baan laten racen, maar meestal, en ook in het seizoen 2023, doen er 20 auto's mee, twee van elk van de tien teams die bij de sport betrokken zijn.
Hier is een lijst van de teams en hun coureurs van dit seizoen:
Red Bull
Max Verstappen
Sergio Pérez
Mercedes
Lewis Hamilton
George Russell
Ferrari
Charles Leclerc
Carlos Sainz
McLaren
Lando Norris
Oscar Piastri
Alpine
Esteban Ocon
Pierre Gasly
AlphaTauri
Yuki Tsunoda
Nyck de Vries
Aston Martin
Fernando Alonso
Lance Stroll
Alfa Romeo
Valtteri Bottas
Zhou Guanyu
Williams
Alex Albon
Logan Sargeant
Haas
Kevin Magnussen
Nico Hulkenberg
Een F1-raceweekend duurt drie dagen. Traditioneel krijgen de teams op vrijdag twee trainingen van een uur om te bestuderen hoe de auto precies presteert op het circuit. Het circuit verandert qua lay-out maar ook qua bedekking iedere race, dus de teams willen graag weten welk effect dit heeft op hun auto’s.
Op zaterdagochtend is er een derde training van een uur voordat 's middags de kwalificatie voor de race zelf plaatsvindt. De kwalificatie is verdeeld in drieën - Q1, Q2 en Q3 - waarbij de vijf langzaamste coureurs worden uitgeschakeld in Q3, de volgende vijf in Q2 en de laatste, en tot dan toe snelste, tien strijden om de polepositie (de voorste plek op het startveld).
De pole gaat naar de coureur met de snelste tijd in Q3 en betekent dat hij op de race dag vooraan start.
De race zelf wordt op zondag verreden en duurt meestal net geen twee uur. Tenzij er een rode vlag in het spel komt en de race moet worden stilgelegd, maar dan mag een race in totaal niet meer dan drie uur duren.
De auto's strijden over een aantal ronden die totaal meer dan 305 kilometer moeten overschrijden, behalve in Monaco, waar de afstand is teruggebracht tot 260 kilometer.
Het Drag Reduction System (DRS) werd in 2011 in de Formule 1 ingevoerd om het aantal inhaalacties tijdens een race te laten toenemen.
Het systeem werkt door het openen van een verstelbare flap op de achtervleugel van een F1-auto die, zodra geopend, de luchtweerstand vermindert en de snelheid van een auto met 10 tot 12 kilometer per uur kan verhogen.
DRS kan op elk moment tijdens de training of kwalificatie worden gebruikt, maar het gebruik ervan is beperkt tijdens een race. Het is niet actief tijdens de eerste twee ronden van een race en een coureur moet minder dan één seconde achter de auto voor hem zitten om het te mogen activeren.
Auto's moeten zich ook in specifieke DRS-zones op een circuit bevinden om het systeem te laten werken. De meeste circuits hebben twee DRS-zones, terwijl enkele er drie hebben. Albert Park in Australië was dit seizoen de eerste race met vier DRS-zones.
De banden die in de F1 worden gebruikt, lijken in niets op die van een gewone auto. De officiële bandenleverancier Pirelli heeft ze zo ontworpen dat ze slechts 60 tot 120 kilometer meegaan.
Dat betekent dat teams per race minstens één pitstop moeten maken vanwege degradatie, een term die wordt gebruikt om aan te geven dat een band zijn prestaties of grip verliest.
Er zijn zes verschillende soorten banden beschikbaar. Van de C0-compound, de hardste en duurzaamste, maar ook de langzaamste, tot de snelle maar kortstondige C5.
Pirelli stelt voor elke race drie van de zes compounds beschikbaar: een harde, een medium en een zachte set. Het verschilt per race welke van de C0 tot C5 dat zijn.
De banden-compounds hebben een kleurcode, zodat de kijkers het verschil kunnen zien: de hardste compound is wit, de medium compound geel en de zachtste band rood.
Er zijn ook twee sets banden voor nat weer: groen gemarkeerde intermediate banden en blauw gemarkeerde wet banden.
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.