Ferrari-coureur Carlos Sainz heeft in een nieuw interview gezegd dat de op dit moment ontbrekende snelheid van de Ferrari op racedagen, eind vorig jaar ook al te zien was. De Italiaanse renstal staat momenteel vierde in het constructeurskampioenschap, terwijl het begin vorig seizoen nog meedeed in de titelstrijd.
Na een tweede plaats voor zowel Charles Leclerc als Ferrari zelf in respectievelijk het coureurs- en constructeurskampioenschap vorig jaar, had de Italiaanse renstal gehoopt dit seizoen weer aan de top mee te kunnen doen. Problemen op het gebied van betrouwbaarheid van de SF-23 zorgen er echter voor dat Ferrari nu aan alle kanten door zowel Mercedes als Aston Martin worden ingehaald. Ondanks dat de Ferrari dit jaar tijdens kwalificaties dicht bij de Red Bull lijkt te zitten, kunnen de Scuderia tijdens de races niet vechten om de winst met de Oostenrijkse renstal.
Sainz zegt in een nieuw interview met Motorsport.com dat vorig jaar al de eerste tekenen kwamen dat de auto qua snelheid in de race achterbleef op de Red Bull. “Al tijdens de tweede helft van vorig jaar kon je zien dat we een auto hadden die kon vechten voor poleposities, maar, tijdens een race, verloren we altijd van Red Bull. Mensen gaven veelal de strategie de schuld, maar eigenlijk, denk ik, dat we vaak gewoon nooit zo snel als hun (Red Bull, red.) in de race waren, zoals in Boedapest of Austin, of tijdens de races dat we pole konden bemachtigen, maar daarna achteruit gingen.”
De twijfel of de Ferrari snel genoeg is op zondagen kwam vorig jaar pas nadat het team al alles op het concept van de SF-23 had ingezet. Enige later opdoemende zwaktepunten waren daardoor al vastgelegd in het ontwerp van het 2023-seizoen. De timing vorig jaar waarop Ferrari moest besluiten voor welk 2023-ontwerp ze zouden gaan, kwam niet lekker uit voor de renstal, zegt ook Sainz.
“Als je terugkijkt op vorig jaar, rond de tijd dat deze auto (SF-23, red.) was ‘geboren’, was toen we nog super competitief waren”, analyseert de Spaanse coureur, tegenover Motorsport.com. “We hadden dus geen tijd om te weten hoe het tweede gedeelte van het seizoen (2022, red.) eruit zou zien. We wisten niet dat deze auto (en het daarbij horende concept, red.) het zal gaan ontbreken op racesnelheid.” Volgens Sainz was de Ferrari snel in de eerste zeven races van het 2022-seizoen, waardoor het team besloot om hetzelfde concept te gebruiken voor het 2023-seizoen. Pas later kwam de ontbrekende racesnelheid aan het licht.
Naast dat de SF-23 zwaktepunten mee heeft genomen van de auto en het concept van vorig seizoen, durft Sainz de auto ook nog niet tot op de limiet te gebruiken. “Ik ga niet liegen, het gevoel met de auto is nog niet geweldig”, zegt Sainz zelf over de SF-23. “Het is geen auto dat ik tot op de limiet kan rijden of waar ik me comfortabel in voel om tot op de limiet te rijden.”
Sainz gaat verder met het beschrijven van de SF-23 als een verrassende auto, wat het besturen alleen maar moeilijker maakt. Met de juiste set-up en de juiste besturing, kan de Spanjaard wel alles uit de auto halen, maar dat is niet ieder weekend zo. Volgens de Spaanse coureur is er nog werk aan de winkel om de auto nog sneller en beter te maken tijdens de rest van het seizoen.
Volgens Sainz begint nu het effect van Fred Vasseur als nieuwe teambaas van Ferrari ook steeds meer duidelijk te worden. Of Vasseur het veel beter doet dan vorige teambaas Mattia Binotto, is volgens Sainz niet te bewijzen: “Ik denk wel dat alles nu begint met echt te werken. Het is alleen moeilijk te bewijzen, wanneer je een weekend hebt zoals Barcelona, waar je nog steeds niet helemaal goed in je vel zit.”
Sainz sluit het interview met Motorsport.com wel af met lovende woorden voor Vasseur: “Ik heb het volle vertrouwen in Fred, de manier waarop hij alles afhandelt, en de manier waarop hij het team leidt. Ik moet zeggen dat ik daar erg onder de indruk van ben. En ik kan het goed met hem vinden. Ik vind de manier waarop hij denkt, zijn ideeën en de richting die hij voor Ferrari voor ogen heeft, echt top.”
Of de Ferrari de volgende race, de Grand Prix van Oostenrijk, gaat winnen, zullen we aankomend weekend zien. Sainz heeft daar een quotering van 34.00 voor de winst.
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.