Ga door naar content
nl-nl GA NAAR bet365 Sports
  1. Formule 1

Ferrari onthult nieuwe SF-23 auto voor het 2023 Formule 1-seizoen

Na onder anderen Red Bull, McLaren, AlphaTauri en Aston Martin, was het vandaag de beurt aan Ferrari om de nieuwe auto voor het 2023-seizoen te presenteren. 

Ferrari onthulde de nieuwe SF-23, de naam voor de 2023-auto, op Valentijnsdag in Maranello, de thuisbasis van de Italiaanse renstal. De Scuderia hopen met deze auto voor de titel te kunnen gaan en het vuur aan de schenen van Red Bull’s Max Verstappen te leggen. 

Verstappen staat nog altijd op een kans van 1.72 om dit jaar zijn derde wereldtitel binnen te kunnen halen. Ferrari’s Leclerc staat op een kans van 6.00, terwijl teamgenoot Carlos Sainz op 26.00 staat. 

WatFormule 1-seizoen 2023
Waar23 verschillende circuits over de hele wereld
WanneerZondag 5 maart – zondag 26 november 2023
Waar te zienF1TV, Viaplay
OddsMax Verstappen 1.72, Lewis Hamilton 4.00, Charles Leclerc 6.00, George Russell 9.00, Carlos Sainz 26.00

Een betrouwbaardere motor en een vernieuwde voorvering

Afgelopen seizoen was het vooral de motorpech die Leclerc’s titelkansen uiteindelijk de das om deden. De focus lag voorafgaand aan dit seizoen daarom ook op het verbeteren van de betrouwbaarheid van de motor. Ook naar de strategie werd grondig gekeken tijdens de winterstop. 

Daarnaast zegt Ferrari zelf dat de voorvering de grootste verandering heeft ondergaan tijdens de wintermaanden. Dit geeft de nieuwe auto zowel aerodynamische voordelen als meer opties om settings te creëren voor de raceweekenden. 

“De meeste opvallende veranderingen aan de auto zijn zeker in de buurt van de voorvering,” zegt Ferrari head of chassis Enrico Cardile, aldus Motorsport.com, “waar we van een configuratie met een high trackrod (spoorstang, red.) naar eentje met een low trackrod zijn gegaan, de aerodynamische eisen volgend.” 

De verdere body van de auto is wel vergelijkbaar met die van vorig jaar. 

“De 2023-auto is een evolutie van degene waarin we vorig jaar racete,” vervolgt Cardile, aldus Motorsport.com. “Maar in het echt, is het helemaal opnieuw ontworpen. Aan de aerodynamische kant, was ons doel tweedelig – om de verticale downforce te vergroten en om te compenseren wat er verloren ging dankzij de nieuwe regulaties, en dan om de balans karakteristieken te behalen die we voor onszelf voor ogen hadden.” 

Gaat Ferrari dit jaar weer meedoen om de wereldtitel?

Na een geweldige start tijdens het 2022-seizoen voor de Scuderia, was het, dankzij de motorpech, na de zomerstop een gelopen race voor Red Bull en haalde Verstappen redelijk makkelijk de wereldtitel binnen. 

Desalniettemin was de 2022-auto een grote stap voorwaarts voor het team dat jarenlang niet meedeed in de titelstrijd. De Scuderia wisten met de F1-75 in 2022 vier races te winnen en twaalf pole positions binnen te halen. 

Met een nieuwe auto en een nieuwe teambaas, hoopt Ferrari het dit seizoen het nog beter te doen. Teambaas Fred Vasseur heeft er in ieder geval vertrouwen in. Aan Motorsport.com vertelt hij: “Ik ben er echt van overtuigd dat Ferrari vandaag, en natuurlijk is mijn ervaring alleen van de afgelopen twee weken, maar we hebben alles om te winnen.” 

“We moeten alles samenbrengen om een goede prestatie neer te zetten,” aldus Vasseur aan Motorsport.com, “maar we hebben alles om te kunnen winnen. Je hoeft maar naar de resultaten van de afgelopen decennia te kijken om te zien dat het stuur altijd doorrijdt, en het is een kwestie van doorlopende verbetering voor mij.”

Meer Formule 1-nieuws:

Nyck de Vries' AlphaTauri presenteert de AT04 

Williams en Alfa Romeo presenteren hun 2023-auto’s

Ferrari kijkt ook naar verbeteren strategie

Een terugkomend fenomeen tijdens het vorige seizoen waren de strategische fouten die Ferrari maakte, wanneer de druk op de ketel stond. Volgens Vasseur lagen deze fouten niet aan individuele personen, maar zijn er diepere factoren. Vasseur wil daarom niet gelijk alles op de schop doen. 

“Ja, we zullen wat kleine aanpassingen maken,” zegt Vasseur aan Motorsport.com. “Maar wat ik de vorige keer ook al zei, is dat je alleen het zichtbare topje van de ijsberg ziet.”

“Het is niet alleen één persoon die op een knopje drukt. Het is software, het is het team in de fabriek, en het is ook het proces op de pitwall. En het is een compleet plaatje in plaats van alleen één persoon.” 

Of de kleine strategie-aanpassingen, nieuwe voorvering en betrouwbaardere motor Ferrari dit jaar aan de titel gaan helpen, zal moeten blijken wanneer het seizoen volgende maand weer van start gaat. De Scuderia staan op een kans van 6.50 voor de constructeurstitel. Grootste rivaal Red Bull staat op 1.90

Gerelateerde artikelen

bet365 maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid

Nieuw bij bet365? Zet €10 in & ontvang €50 aan wedkredieten

Word lid

Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.