Ga door naar content
nl-nl GA NAAR bet365 Sports
Aston Martin
  1. Formule 1

Fernando Alonso’s race in Singapore ging van kwaad tot erger: “Het ging mis door een opeenvolging van gebeurtenissen”

Terwijl Ferrari voor het eerst in tijden weer een feestje te vieren had, eindigde het weekend van Aston Martin een stuk minder euforisch. Met onder anderen een vijf seconden-tijdstraf en een mislukte pitstop was het op de zondag zeker een race om gauw te vergeten voor Fernando Alonso.

Het raceweekend in Singapore ging op de zaterdag al van kwaad tot erger voor Aston Martin, toen de Canadese coureur Lance Stroll de controle over zijn auto verloor en tegen de muur aan klapte. Stroll was gelukkig oké na zijn harde klap, maar het betekende wel dat Aston Martin maar met één auto aan de race op zondag kon meedoen. 

Krack heeft geen problemen met de kritiek van Alonso

De race ging echter helemaal mis voor Fernando Alonso. Het begon met een vijf seconden-tijdstraf voor de Spanjaard, nadat hij over de witte lijn was gereden bij het ingaan van de pitstraat. Een te lange pitstop waarbij de achterste krik niet losging maakte de pech compleet, en Alonso finishte voor het eerst dit seizoen buiten de punten op P15. De Spanjaard was geheel terecht gefrustreerd over de gang van zaken, zegt ook Aston Martin-teambaas Mike Krack. 

"Als team moeten we erkennen dat een coureur kritisch is", zei Krack toen hem door Motorsport.com werd gevraagd naar de opmerking van Alonso, die de AMR23 “onbestuurbaar” noemde. "Er is duidelijk niet de prestatie die hij verwachtte en die hij gewend is, en dan denk ik dat het oké is.” Krack vindt de opmerking van Alonso en kritiek op de Aston-bolide dus geheel terecht, gezien wat er allemaal tijdens de race is gebeurd. Krack vindt dat harde woorden een beetje bij de sport horen. "We willen dat ze (de coureurs, red.) alles geven en dan is het normaal dat ook sporters zo reageren. Dus het is geen probleem."

Alonso’s race viel uit elkaar na de virtual safety car

Het frustrerende voor de Spanjaard is ook dat hij onderweg was naar een P6-resultaat, toen zijn race uit elkaar begon te vallen. "We dachten dat we een goed ritme hadden," zei Krack. "Ik denk dat we van tevoren wisten dat het moeilijk zou worden om met de voorste jongens mee te gaan. Dus ik denk dat op de medium-banden alles goed liep.” Net als bij het team van Red Bull, was het de beslissing tijdens de safety car die roet in het eten gooide. 

“Na de safety car monteerden we de harde banden (onder de auto, red.) en hadden we wat meer moeite. Toen de virtuele safety car kwam, zeiden we dat we niet zeker wisten of we de volledige afstand konden rijden met een fatsoenlijk prestatieniveau. En we besloten om te wisselen en toen ging het mis door de opeenvolging van gebeurtenissen, de penalty, de pitstop en toen kwamen we in een hele slechte positie naar buiten. En dat was het aan het einde."

Aston Martin weet nog niet waarom race misging

Dat de race zo mis zou gaan voor Alonso kwam voor het team van Aston Martin toch redelijk als een verrassing. De Spanjaard zag er sterk uit tijdens de long runs in de vrijdagtrainingen in Singapore. Het team weet daardoor nog niet zeker wat er in de loop van het weekend allemaal is misgegaan. 

"We moeten echt begrijpen wat er is gebeurd", zei Krack, die vervolgens opsomde wat er allemaal van invloed kon zijn geweest op de tegenvallende prestaties van het weekend in Singapore. "We hebben ook een beetje schade aan de auto, waarvan we moeten begrijpen hoeveel het heeft aangericht. We hadden een probleem met een van de ophangingen, een aerodynamisch onderdeel. We zagen het tijdens de pitstop en we zagen het op de foto's. We hadden drie verschillende soorten banden. En Singapore is ook ergens waar je de hele tijd dicht op elkaar rijdt, wat altijd veel invloed heeft en je weet niet hoeveel anderen besparen, hoeveel mensen aankunnen. Dus dit is altijd een van de moeilijkste races om te begrijpen."

Krack zei verder nog dat hij het niet over de fout die Alonso maakte bij het ingaan van de pitstraat, waarbij hij over de witte lijn reed, wil hebben, totdat hij alle andere factoren ook heeft geanalyseerd. "We moeten dat opnieuw bekijken", zei hij. "Want er zijn een aantal instellingen die moesten worden gemaakt, als ze werden gemaakt, en als hij er ook aan werd herinnerd om ze te doen. Dus ik zal voorzichtig zijn met het (incident te benoemen als, red.) een fout, totdat we dat hebben geanalyseerd."

Hopelijk heeft Aston Martin een kans om de analyse voor aankomend weekend uit te voeren, want dan staat alweer de volgende race op de kalender: de Grand Prix van Japan. Alonso heeft daar een kans van 51.00 om de winst te pakken, terwijl teamgenoot Stroll op een quotering van 251.00 staat. 

Gerelateerde artikelen

bet365 maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid

Nieuw bij bet365? Zet €10 in & ontvang €50 aan wedkredieten

Word lid

Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.