Ga door naar content
GA NAAR bet365 Sports
Formule 1
  1. Formule 1

Feestende teams mogen niet in hekken klimmen, bredere startvlakken na tijdstraf

Veel Formule 1-nieuws op deze donderdag. Zo mogen feestende teams niet meer in de hekken klimmen. Autosportfederatie FIA waarschuwt met boetes. De Formule 1 heeft ervoor gekozen om bredere startvlakken te maken na geklaag over de tijdstraffen.

WatGrand Prix van Australië
WaarAlbert Park Street Circuit, Melbourne
WanneerZondag 2 april 7.00 uur (Nederlandse tijd)
Waar te zienF1TV en Viaplay
OddsMax Verstappen 1.33, Sergio Pérez 4.75, Fernando Alonso 9.50, Charles Leclerc 21.00, Lewis Hamilton 29.00

Formule 1-teams riskeren nu een boete als de monteurs na een race uit de garage rennen en in de pitsomheining springen om de coureurs toe te juichen. Wedstrijdleider Niels Wittich van de FIA heeft de teams nog maar eens op de regels gewezen in aanloop naar de Grand Prix van Australië. "Het is te allen tijde verboden om in de hekken van de pitsmuur te klimmen", meldt hij in zijn racenotities.

Een team dat die regel overtreedt, kan volgens de reglementen worden bestraft door de stewards, aldus Wittich. "Teampersoneel mag alleen in de pitsstraat komen vlak voordat ze aan een auto moeten werken en moet zich terugtrekken zodra het werk klaar is. De toegang tot de pitlane tijdens trainingen en races is uitsluitend voorbehouden aan personen die daartoe speciaal zijn geautoriseerd en een specifieke taak hebben."

Red Bull en Aston Martin vierden onreglementair feest

De Formule 1 is eraan gewend geraakt dat het personeel van de auto's die op het podium eindigen de hekken invliegt om de coureurs uitbundig te onthalen. Bij de vorige Grand Prix in Saudi-Arabië waren het de monteurs van Red Bull en Aston Martin. Sergio Pérez van Red Bull won de race voor teamgenoot en regerend wereldkampioen Max Verstappen. De Spanjaard Fernando Alonso werd derde in zijn Aston Martin.

Op het circuit van Melbourne zal de regel niet zo makkelijk overtreden worden, omdat op de pitsmuur dikke glazen panelen zijn geplaatst.

Startvlakken worden 20 centimeter breder

De Formule 1 verbreedt de startvakken voor de auto's met 20 centimeter, te beginnen in Australië komend weekeinde. Er komt ook een streep in het midden van het vak. De koningsklasse hoopt met deze ingrepen dat de coureurs voortaan keurig in het vak staan en tijdstraffen vermijden.

Fernando Alonso (Aston Martin) en Esteban Ocon (Alpine) kregen dit seizoen tijdstraffen omdat ze bij de start buiten de witte zijlijnen van het vak stonden met hun auto. "Zo zijn de regels kennelijk. Mijn fout, ik moet er voortaan beter op letten", zei Alonso in aanloop naar de race in Melbourne.

Alonso klaagt over smalle vlakken

"Wel raar dat het dit jaar in de eerste twee races al twee coureurs is overkomen. Het is ook lastig te zien vanuit de cockpit waar die lijnen zijn getekend. Bovendien ben je meer gefocust op de voorste gele lijn, waar je met de voorkant absoluut niet overheen mag", aldus de Spanjaard, die in de vorige race in Saudi-Arabië een tweede tijdstraf teruggedraaid zag worden, waardoor hij zijn derde plaats behield en daarmee de zesde coureur in de Formule 1-historie werd met minimaal honderd podiumplaatsen.

"Ik hoop dat die 20 centimeter extra helpt om de auto wat makkelijker te parkeren, al vind ik een tijdstraf wel zwaar voor zo'n foutje", meent Alonso. "Ik stond wel keurig achter de gele lijn, dus heb er helemaal geen voordeel van gehad. Het heeft mijn prestatie totaal niet beïnvloed."

Verstappen wil niet minder trainen

Max Verstappen is geen voorstander van het plan om het aantal vrije trainingen in de Formule 1 te verminderen. "Ik ben er geen fan van om het hele format aan te passen", zegt de wereldkampioen van Red Bull op de Nederlandse versie van de website motorsport.com.

Formule 1-baas Stefano Domenicali suggereerde onlangs om na de invoering van de sprintraces het wedstrijdformat verder aan te passen. "Ik ben voorstander van het schrappen van vrije trainingen. Ze zijn enorm nuttig voor de engineers, maar het publiek heeft er niets mee", zei de Italiaan.

Momenteel telt een standaard raceweekeinde drie vrije trainingen: twee op vrijdag en één op zaterdag. Ze zijn vooral bedoeld om de juiste afstelling van de auto's te vinden voor de kwalificatie en de race.

Verstappen moet er niks van hebben. "Ze moeten wel uitkijken dat ze niet het hele DNA van de Formule 1 gaan veranderen. Ik vind het wel belangrijk dat ze daar niet te veel aan gaan schaven, want dan houdt het op een gegeven moment natuurlijk op", aldus de coureur van Red Bull.

Gerelateerde artikelen

bet365 maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid

Nieuw bij bet365? Zet €10 in & ontvang €50 aan wedkredieten Word lid

Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.