Nog maar twee maanden en het nieuwe Formule 1-seizoen gaat van start. De Formule 1 is nu nog diep in de winterstop, maar staat een aantal nieuwe circuits te wachten zodra het nieuwe seizoen aanbreekt.
Het aankomende Formule 1-seizoen heeft op dit moment een recordlengte van 23 Grand Prix. Het is daarmee een race langer dan het 2022 seizoen. Toen mochten de coureurs 22 keer van start gaan.
In de 22 races van afgelopen jaar, was Max Verstappen duidelijk de dominante partij. Verstappen wist een recordaantal van vijftien overwinningen in één seizoen neer te zetten en zijn tweede wereldtitel binnen te halen. De kans dat de Nederlander ook in 2023 wereldkampioen wordt is momenteel 1.72. Ferrari-coureur Charles Leclerc staat op 6.00 en Mercedes-rijder Lewis Hamilton op 4.00.
Er staan twee races op de 2023-kalender die tijdens het 2022-seizoen niet van de partij waren: de Grand Prix van Qatar en de Grand Prix van Las Vegas. Wat voor een circuits zijn dit? En wat staat de coureurs te wachten op deze racebanen?
De Grand Prix van Qatar werd vorig jaar voor het eerst gehouden. De race zou eigenlijk voor het eerst pas tijdens het 2023-seizoen gehouden worden, maar toen de Australische Grand Prix in 2021 niet door kon gaan, werd deze vervangen door Qatar.
Tijdens het 2022-seizoen werd de Grand Prix niet gehouden vanwege het wereldkampioenschap voetbal. Maar dit jaar staat de race weer op de kalender.
De Grand Prix van Qatar wordt gehouden op het Losail Circuit, waar in het verleden vooral de MotoGP plaatsvond.
Vorig jaar werd de eerste Qatarese Formule 1-race gewonnen door Lewis Hamilton, die toen nog in een spannende titelstrijd was verwikkeld met Max Verstappen. Hamilton reed echter al vroeg weg na de start, waardoor de Britse coureur en de Nederlander elkaar niet meer op de baan tegenkwamen.
De verrassing van de race was de derde plaats van Fernando Alonso. Een vijfde startplaats na de kwalificatie van zaterdag en een gewaagde één-stops-strategie zorgde ervoor dat de Spaanse coureur na zeven jaar weer op het podium eindigde.
De Grand Prix van Qatar staat niet bekend als een spectaculair circuit, maar zorgde dus wel voor één van de verrassendste uitslagen van het 2021-seizoen. Of de coureurs dit jaar op de GP van Qatar ook spektakel staat te wachten, zal blijken op 8 oktober, wanneer de lichten voor de tweede keer uit gaan op het Losail circuit.
Andretti Autosport en General Motors willen samen elfde Formule 1-team opzetten
Hoofdengineer Red Bull denkt dat 2023 zwaar zal zijn
De Formule 1 wordt steeds populairder in de Verenigde Staten en daardoor strijkt het Formule 1-circus in 2023 maar liefst drie keer neer in de States. Op 7 mei staat de eerste Amerikaanse race op de kalender, in Miami. Op 22 oktober mogen de coureurs van start in Austin, Texas.
De derde en nieuwste race in Amerika is op 19 november aan de beurt: de Grand Prix van Las Vegas.
De Las Vegas GP is een stratencircuit en zal midden in de stad plaatsvinden, met als hoogtepunt een lang recht stuk over de beroemde The Strip. Verder bestaat het circuit vooral uit lange rechte stukken, snelle bochten en langzame chicanes.
De race zal in de avonduren plaatsvinden, waardoor de Las Vegas skyline mooi verlicht op de achtergrond te zien zal zijn.
Op de Grand Prix van Qatar deed Verstappen vorig jaar al goede zaken. De Nederlander startte als zevende, vanwege een gridstraf, maar wist al binnen tien rondes weer op de tweede plaats te rijden. Uiteindelijk finishte de Limburger ook tweede achter Lewis Hamilton.
Het Qatarese circuit lijkt Verstappen dus wel te liggen. Hoe zit dat met de Grand Prix van Las Vegas?
De Red Bull was vorig jaar erg snel op de rechte stukken, maar een nieuw circuit is altijd even wennen voor de coureurs. Daarnaast is nog niet bekend hoe snel de nieuwe Red Bull-auto in 2023 gaat zijn.
De rijstijl van Verstappen is echter een klasse apart, zegt sim-coureur Atze Kerkhof. De Nederlandse simracer zit bij Verstappen in een simrace-team en kent de rijstijl van de Limburger goed. De sleutel tot Verstappen’s succesvolle rijstijl? Overstuur.
"Daarmee roteert de auto meer dan je eigenlijk wil en wat Max heel goed doet, is de balans vinden in een auto die eigenlijk te scherp instuurt voor ieder ander,” aldus Kerkhof aan Racing News. “Niemand kan daarmee omgaan, want dan beginnen ze te glijden. Max krijgt het echter voor elkaar om perfect smooth gebruik te maken van die extra rotatie en hij kan te veel rotatie tegenhouden op momenten dat hij het niet nodig heeft."
We zullen op 18 november zien of Verstappen’s rijstijl hem ook aan de overwinning op het circuit van Las Vegas zal gaan helpen.
Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten van 24 jaar of ouder. Min. storting vereist. Uitbetalingen zijn exclusief wedkredieteninzet. Algemene voorwaarden, tijdslimieten en uitsluitingen gelden.